AGN 70

W jaki sposób wyliczana jest opłata zmienna

Przedsiębiorca, mający stosowne pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie do wód wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo w systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, jest zobowiązany do samodzielnego składania co kwartał stosownych oświadczeń, na podstawie których wyliczane są opłaty zmienne. W jaki sposób wyliczana jest ta opłata?

Poznaj nowe kary pieniężne w Prawie wodnym

Ustawa z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw zmienia przepisy dotyczące kar pieniężnych wymierzanych gminom, które nie dopełniają obowiązków sprawozdawczych dotyczących KPOŚK oraz obowiązków dostosowywania aglomeracji do konkretnych wymagań dyrektywy ściekowej. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na ten temat.

AGN 69

Zakazy w Prawie wodnym – czego dotyczą

Prawo wodne reguluje zasady korzystania z wód, w tym także ustanawia szereg zakazów. Które przepisy je regulują? Czego dotyczą zakazy? Czy wszystkie mają charakter bezwzględny?

Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej a możliwości techniczne

Właściciele nieruchomości mają obowiązek przyłączenia się do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy nie można przyłączyć się do gminnej kanalizacji sanitarnej z uwagi na brak możliwości technicznych i konieczność budowy urządzeń umożliwiających przyłączenie do sieci?

Odpłatne przejęcie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przez gminę

Na jakich zasadach odbywa się przejęcie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przez gminę? Czy gmina może odmówić przejęcia takich urządzeń?

SGN 09

Siła wyższa a zasada ryzyka, czyli o odpowiedzialności przedsiębiorstw wod.-kan.

Zgodnie z art. 435 § 1 kc prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. Czy ulewne deszcze mogą zostać uznane za siłę wyższą?

Przesłanki wydania nakazu przywrócenia gruntu do stanu poprzedniego

Postępowanie w sprawie zmiany stanu wody na gruncie reguluje art. 234 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z nim, jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, z urzędu lub na wniosek, w drodze decyzji, nakazuje właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, ustalając termin wykonania tych czynności. Jakie warunki muszą zostać spełnione, by decyzja taka została wydana?

Pobór wody przez przedsiębiorcę – czy zawsze podlega opłacie

Przedsiębiorca korzystający z wody na potrzeby prowadzonej działalności musi uzyskać pozwolenie wodnoprawne. Są jednak pewne wyjątki. Jak wynika z wyroku NSA, co do zasady, możliwe jest zwykłe korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Czy uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego przez przedsiębiorcę automatycznie powoduje konieczność ponoszenia opłaty za usługę wodną?

AGN 68

Wysokie koszty energii – wsparcie dla przedsiębiorców

Wzrost cen energii elektrycznej i gazu dotyczy przede wszystkim przedsiębiorstw. To skutkuje podwyżką cen produktów (i usług) dla konsumentów, czyli w rzeczywistości dotyczy każdego z nas. W związku z tym rząd postanowił udzielić przedsiębiorcom pomocy publicznej w latach 2022–2024. Projekt ustawy o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024 został już przyjęty przez Sejm. Kto będzie mógł liczyć na wsparcie i w jakim zakresie?

Uważaj na wzmożone kontrole w zakresie gospodarowania ściekami!

Sytuacja na Odrze sprawiła, że zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne powinni liczyć się ze wzmożonymi kontrolami w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Sprawdź, jakie obowiązki mają właściciele nieruchomości jeśli chodzi o gospodarkę wodno-ściekową, jak często mogą być kontrolowani i co im grozi za łamanie przepisów.

Umowa na odbiór ścieków – jaką powinna mieć formę?

Podmiot zajmujący się świadczeniem usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych musi zawierać umowy z właścicielami nieruchomości, z których odbiera nieczystości ciekłe. Jaką formę powinna mieć taka umowa? Czy musi być to umowa, czy może być to pisemne zlecenie?

AGN 67

Czym jest taryfa tymczasowa?

Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w art. 24c ust. 4 wprowadza materialno-prawną podstawę decyzji administracyjnej, na mocy której organ regulacyjny władny jest ustalić taryfę tymczasową. Czym jest taryfa tymczasowa? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc ją określić? O czym należy pamiętać?

Warunki przyłączenia do sieci – czy można żądać spełnienia większej liczby warunków niż w ustawie

Mocą nowelizacji prawa budowlanego z 13 lutego 2022 r. do ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków dodano art. 19a. Przepis ten ujednolica procedurę przyłączeniową oraz normuje obowiązki przedsiębiorstw wod.-kan. Sprawdź szczegóły.

AGN 66

Wniosek o wydanie zgody wodnoprawnej – pamiętaj o załącznikach

W toku realizacji szeregu inwestycji zachodzi potrzeba uzyskania, wśród wielu innych zgód i zezwoleń, także pozwolenia wodnoprawnego. Zobaczmy, jak wygląda wnioskowanie o taką zgodę wodnoprawną i co należy dołączyć do wniosku.

Przejęcie pozwolenia wodnoprawnego a zmiana kontynuowanej działalności przedsiębiorstwa

Kopalnia posiadała pozwolenie wodnoprawne na odprowadzenie oczyszczonych ścieków do rzeki. W decyzji tej określony był m.in. obowiązek utrzymywania we właściwym stanie technicznym rowu odprowadzającego oczyszczone ścieki oraz skarpy rzeki w bezpośrednim sąsiedztwie wylotu tego rowu. Pozwolenie zawierało również zapis, że w związku ze stanem likwidacji kopalni prawa i obowiązki określone w niniejszej decyzji przechodzą na następcę prawnego adresata pozwolenia. Gmina przejęła oczyszczalnię ścieków (wraz z aktualnym pozwoleniem wodnoprawnym) i przebudowała ją na przepompownię ścieków. Zaprzestano odprowadzania wód do rzeki. Rów i wylot, którym odprowadzane były ścieki, odprowadzają obecnie wody deszczowe z części miejscowości. Rów i wylot leżą na działce będącej własnością RZGW i nie zostały przejęte przez gminę. Kto odpowiada za odprowadzanie wód deszczowych i kto musi wystąpić o wydanie pozwolenia?

Podlewanie w czasie suszy może być kosztowne

To, że Polska cierpi z powodu deficytu wody, możemy coraz częściej obserwować gołym okiem na polach, w parkach i przydomowych ogródkach. Susza, która nie ominęła nas także tego roku, zmusza organy publiczne do nakładania ograniczeń na korzystanie z wody. Jakich i na jakiej podstawie?

SGN 08

Przekroczona ilość i skład ścieków

W art. 283 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (dalej PW) zostały określone rodzaje przekroczeń warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi. Jakie są sposoby ustalania przekroczeń? Co wpływa na wysokość opłaty podwyższonej z tytułu przekroczenia określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi

Przedawnienie w zakresie opłat podwyższonych

Dzięki przedawnieniu można uchylić się od obowiązku roszczeń wynikających z naliczenia opłaty podwyższonej. Wraz z upływem określonego w ustawie terminu możliwość dochodzenia roszczeń przed sądem zostaje ograniczona. Przedawnienie w zakresie opłat podwyższonych warunkowane jest zarówno przez ordynację podatkową, jak i art. 300 ust. 6 ustawy Prawo Wodne.

Pobór wód bez pozwolenia lub z przekroczeniem jego warunków

Korzystanie z usług wodnych bez wymaganego pozwolenia lub niezgodnie z wydanymi w nim warunkami skutkuje naliczeniem dodatkowej powiększonej opłaty. Naliczenie opłaty podwyższonej następuje na zasadach określonych w ustawie z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (dalej PW) odrębnych dla każdego z wyżej wymienionych wykroczeń.

AGN 65

Zarządzenie pokontrolne WIOŚ – co dalej

Kontrola przeprowadzona przez WIOŚ obligatoryjnie kończy się sporządzeniem protokołu, którego jeden egzemplarz doręcza się kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowanej osobie fizycznej. Jeżeli WIOŚ stwierdzi naruszenie przepisów ochrony środowiska, podejmuje dodatkowo działania pokontrolne w postaci wydania zarządzenia pokontrolnego.

Urobek z awarii sieci wodno-kanalizacyjnej – jak go wykorzystać

W wyniku prac mających na celu usunięcie awarii sieci wodociągowej powstaje urobek – ziemia zmieszana z gruzem, elementami płyt chodnikowych czy rurociągów. Czy taki urobek należy traktować jako odpad? Pod jakim kodem go zaklasyfikować? Jakie warunki należy spełnić, by można było wykorzystać go w dalszych pracach? Czy taki odpad można wykorzystać do utwardzania powierzchni terenu?

Sporny termin wydania decyzji zatwierdzających taryfy

Najbardziej kontrowersyjnym i spornym aspektem zatwierdzania taryf wodno-ściekowych jest termin, w którym regulator powinien wydać stosowną decyzję. Jak kwestię obliczania tego terminu regulują przepisy i co na to sądy administracyjne?

AGN 64

Zbiornik ziemny na opady – co się z tym wiąże

Zakład przemysłowy odprowadza wody opadowe z terenu utwardzonego poprzez separator do wykopanego zbiornika ziemnego na swoim terenie. Jakie uwarunkowania prawne wiążą się z takim zbiornikiem?

Orzecznictwo sądów w zakresie taryf, czyli jak unikać błędów

Proces zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na lata 2021–2024 jest prawie zakończony. Wody Polskie zatwierdziły około 90% taryf. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, które nie zgadzały się ze stanowiskiem regulatora odnośnie do swojej taryfy, wnosiły odwołania. Wiele spraw ostatecznie trafiło do sądu. Jakie kwestie najczęściej były przedmiotem rozstrzygnięć?

Okazjonalne kąpieliska – mniej formalności

Miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli, funkcjonujące przez okres nie dłuższy niż 30 kolejnych dni w roku kalendarzowym, może zostać utworzone, w przypadku gdy nie jest uzasadnione utworzenie kąpieliska. Warto pamiętać, że od 21 kwietnia 2022 r. obowiązują nowe przepisy, dzięki którym procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli jest dużo krótsza.

AGN 63

Zalanie nieruchomości ściekami – kto odpowiada i kto szacuje szkody

Czy za zalanie nieruchomości ściekami pochodzącymi z kanalizacji komunalnej odpowiada gmina czy przedsiębiorstwo wod.-kan.? Czy właścicielowi zalanej nieruchomości należy się odszkodowanie? Kto oszacuje szkody?

Rozgraniczenie gruntów pokrytych wodami – procedura krok po kroku

Jak dokonać rozgraniczenia gruntów, które znajdują się pod wodą? Kiedy i na czyj wniosek można dokonać rozgraniczenia takich gruntów i kto wydaje odpowiednią decyzję?

SGN 07

Wygaśnięcie pozwolenia wodnoprawnego

Zgodnie z art. 414 ust. 1 PW pozwolenie wodnoprawne wygasa, jeżeli upłynął okres, na który było wydane. Ale nie tylko. Jakie są przesłanki wygaśnięcia pozwolenia wodnoprawnego?

Przejęcie praw do pozwolenia wodnoprawnego

Prawa i obowiązki z pozwolenia wodnoprawnego udzielonego jednemu zakładowi mogą być przeniesione na inny zakład. Przeniesienie takie może być efektem sukcesji (następstwa prawnego) albo zgody zakładu uprawnionego z pozwolenia.

Procedura uzyskania pozwolenia wodnoprawnego

Pozwolenie wodnoprawne zawsze jest wydawane po przeprowadzeniu stosownego postępowania. Jak przebiegają czynności, które zakład zainteresowany uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego powinien wykonać w jego trakcie?

AGN 62

Zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego – w którym momencie

Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożono wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowano o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy wnioskodawca powinien wcześniej wystąpić    o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?

Woda z fontanny miejskiej – czy to ściek

Czy woda znajdująca się w fontannie to ściek? Gdzie odprowadzać wodę z fontanny? Czy nadaje się ona do ponownego wykorzystania?

AGN 61

Użytkowanie gruntów pokrytych wodami – procedura

Wody publiczne i grunty pokryte wodami są niezbywalne, czyli nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu. Po spełnieniu określonych warunków mogą być jednak udostępniane do prowadzenia działalności. W jaki sposób uzyskać prawo do użytkowania gruntów pokrytych wodami?

Przekazanie studni innemu podmiotowi – jakich formalności dochować

Przedsiębiorstwo chce przekazać użytkowaną przez nie studnię innemu podmiotowi (nieruchomość obok). Jak dokonać tego krok po kroku? Czy trzeba występować o nowe pozwolenie wodnoprawne? Co ze starym pozwoleniem? Kto powinien dokonać tych formalności?

Pobór wody ze studni abisyńskiej – wymagania

Studnia abisyńska to najprostszy rodzaj płytkiej studni, która sięga zazwyczaj na głębokość kilku metrów i ujmuje wodę z pierwszego poziomu wodonośnego, który stanowią warstwy zaskórne i gruntowe. Studnia ta służy do pozyskiwania niewielkich ilości wody. Kiedy można z niej korzystać? Spełnienia jakich warunków formalnoprawnych wymaga?

AGN 60

Stosowanie nawozów zgodnie z Prawem wodnym

O czym należy pamiętać, przechowując i stosując nawozy naturalne? Które przepisy regulują te kwestie? W jaki sposób bezpiecznie stosować nawozy w pobliżu zbiorników wodnych?

Rozbudowa na terenie zalewowym – czy wymaga pozwolenia

Jak wygląda ścieżka postępowania administracyjnego zmierzająca do uzyskania odpowiednich pozwoleń koniecznych do  rozbudowy istniejącego budynku zlokalizowanego na terenie zalewowym? Czy inwestycja taka wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego?

SGN 06

Urządzenia wodne – podstawowe obowiązki właścicieli

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (dalej PW) utrzymywanie urządzeń wodnych należy do ich właścicieli i polega na eksploatacji, konserwacji oraz remontach – w celu zachowania ich funkcji. Co to dokładnie oznacza? Jakie konkretnie obowiązki mają właściciele urządzeń wodnych?

Urządzenia wodne w praktyce

Urządzenia wodne to zgodnie z Prawem wodnym urządzenia lub budowle służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów, w tym m.in. urządzenia lub budowle piętrzące, przeciwpowodziowe i regulacyjne, a także kanały i rowy. Ten numer specjalny poświęcony został często budzącym wątpliwości zagadnieniom związanym w urządzeniami wodnymi. Czy każdy rów melioracyjny jest urządzeniem wodnym? Jaka jest sytuacja prawna urządzeń wodnych wybudowanych bez pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego? Co urząd może zrobić z nielegalnym urządzeniem wodnym?

AGN 59

Przepisy o komunalnych osadach ściekowych – jakie zmiany zawiera aktualny projekt

Na stronie Komisji Europejskiej można zapoznać się z aktualną wersją projektu rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych, uwzględniającą uwagi wniesione w ramach uzgodnień i konsultacji publicznych. Co się zmieniło?

Problem ze ściekami na obszarach nieskanalizowanych – wyniki kontroli NIK

Jak wynika z przeprowadzonej przez NIK kontroli ponad 80% wszystkich ścieków komunalnych pochodzących z nieruchomości niepodłączonych do kanalizacji trafiło do środowiska w stanie nieoczyszczonym. W przypadku nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe to prawie 90%.

Odmulanie rowów melioracyjnych – czy wymaga pozwolenia

Jednym z istotnych problemów polskiej ochrony przyrody jest presja, jaką na ekosystemy wodne wywierają tzw. prace utrzymaniowe wód i rowów. Przepisy art. 118 ust. 1 i art. 118b ustawy o ochronie przyrody oraz art. 22 ust 1b ustawy Prawo wodne określają, jakie działania i w jakich obszarach podlegają obowiązkowemu zgłoszeniu przed wykonywaniem „prac utrzymaniowych” wód i rowów do regionalnego dyrektora ochrony środowiska, a jakie są z obowiązku takiego zgłoszenia zwolnione.