Wniosek o wydanie zgody wodnoprawnej – pamiętaj o załącznikach
W toku realizacji szeregu inwestycji zachodzi potrzeba uzyskania, wśród wielu innych zgód i zezwoleń, także pozwolenia wodnoprawnego. Zobaczmy, jak wygląda wnioskowanie o taką zgodę wodnoprawną i co należy dołączyć do wniosku.
Przejęcie pozwolenia wodnoprawnego a zmiana kontynuowanej działalności przedsiębiorstwa
Kopalnia posiadała pozwolenie wodnoprawne na odprowadzenie oczyszczonych ścieków do rzeki. W decyzji tej określony był m.in. obowiązek utrzymywania we właściwym stanie technicznym rowu odprowadzającego oczyszczone ścieki oraz skarpy rzeki w bezpośrednim sąsiedztwie wylotu tego rowu. Pozwolenie zawierało również zapis, że w związku ze stanem likwidacji kopalni prawa i obowiązki określone w niniejszej decyzji przechodzą na następcę prawnego adresata pozwolenia. Gmina przejęła oczyszczalnię ścieków (wraz z aktualnym pozwoleniem wodnoprawnym) i przebudowała ją na przepompownię ścieków. Zaprzestano odprowadzania wód do rzeki. Rów i wylot, którym odprowadzane były ścieki, odprowadzają obecnie wody deszczowe z części miejscowości. Rów i wylot leżą na działce będącej własnością RZGW i nie zostały przejęte przez gminę. Kto odpowiada za odprowadzanie wód deszczowych i kto musi wystąpić o wydanie pozwolenia?
Podlewanie w czasie suszy może być kosztowne
To, że Polska cierpi z powodu deficytu wody, możemy coraz częściej obserwować gołym okiem na polach, w parkach i przydomowych ogródkach. Susza, która nie ominęła nas także tego roku, zmusza organy publiczne do nakładania ograniczeń na korzystanie z wody. Jakich i na jakiej podstawie?
Opłata za zmniejszoną retencję
Artykuł 269 Prawa wodnego nakłada obowiązek dokonywania opłaty za usługę wodną, taką jak zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. Kto i ile musi płacić? Kto kontroluje, czy płacimy?
Nowa „Dyrektywa wodna” UE – jakie będą zmiany w polskim prawie
W resorocie infrastruktury trwa proces implementacji do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, zwanej dyrektywą (UE) 2020/2184. Dyrektywa powinna zostać zaimplementowana do polskiego porządku prawnego do 12 stycznia 2023 r. Jaki jest cel nowej dyrektywy i co zmieni ona w polskim prawie?
Kontrola Wód Polskich od A do Z
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykonuje kontrolę gospodarowania wodami w pełnym zakresie określonym w art. 334 ustawy Prawo wodne. Kontrola ta nie obejmuje natomiast stanu jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz wody w kąpieliskach i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (pkt 8 art. 334 Prawa wodnego). W tym zakresie kompetencje kontrolne ma Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Ilość odprowadzanych wód w opłacie zmiennej – jak rozumieć to określenie
Zgodnie z art. 272 ust. 5 ustawy Prawo wodne wysokość opłaty zmiennej za odprowadzanie do wód wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych w granicach administracyjnych miast ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty i ilości odprowadzonych wód. Co oznacza ta ilość odprowadzonych wód?
Gdy podmiot nie wywiązuje się z wymagań zdefiniowanych w pozwoleniu wodnoprawnym
Podmiot otrzymał pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków przemysłowych z produkcji warzyw do rowu ziemnego (którego nie jest właścicielem). Przed odprowadzeniem do rowu wody zgodnie z wymaganiami pozwolenia mają być podczyszczane w osadniku. Podmiot nie wywiązuje się ze zdefiniowanych w pozwoleniu wymagań, nie prowadzi pomiarów, nie wykonuje przeglądów eksploatacyjnych, nie oczyszcza rowu melioracyjnego z osadów. Jakie są obowiązki gminy w takiej sytuacji? Jakie są konsekwencje niewywiązywania się z obowiązków z pozwolenia wodnoprawnego?