Przekroczona ilość i skład ścieków
W art. 283 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (dalej PW) zostały określone rodzaje przekroczeń warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi. Jakie są sposoby ustalania przekroczeń? Co wpływa na wysokość opłaty podwyższonej z tytułu przekroczenia określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
Przedawnienie w zakresie opłat podwyższonych
Dzięki przedawnieniu można uchylić się od obowiązku roszczeń wynikających z naliczenia opłaty podwyższonej. Wraz z upływem określonego w ustawie terminu możliwość dochodzenia roszczeń przed sądem zostaje ograniczona. Przedawnienie w zakresie opłat podwyższonych warunkowane jest zarówno przez ordynację podatkową, jak i art. 300 ust. 6 ustawy Prawo Wodne.
Pobór wód bez pozwolenia lub z przekroczeniem jego warunków
Korzystanie z usług wodnych bez wymaganego pozwolenia lub niezgodnie z wydanymi w nim warunkami skutkuje naliczeniem dodatkowej powiększonej opłaty. Naliczenie opłaty podwyższonej następuje na zasadach określonych w ustawie z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (dalej PW) odrębnych dla każdego z wyżej wymienionych wykroczeń.
Odraczanie i umarzanie opłat i kar
W przepisach prawa ochrony środowiska odraczanie i ewentualnie umorzenie dotyczy zarówno opłat podwyższonych (przy braku wymaganego pozwolenia), jak i administracyjnych kar pieniężnych (przy przekroczeniu warunków pozwolenia). Ale już w prawie wodnym możliwość odroczenia ich płatności (a następnie ewentualnie umorzenia) ustawodawca odnosi tylko do opłat podwyższonych ponoszonych przy przekroczeniu warunków pozwoleń.
Kiedy naliczana jest opłata podwyższona
Zgodnie z przepisami, podmiot korzystający ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej decyzji ponosi opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska. Te same zasady dotyczą korzystania z usług wodnych.
Wszystko na temat opłaty podwyższonej
Mechanizm opłat podwyższonych w odniesieniu do usług wodnych jest analogiczny wobec obowiązujących już wcześniej przepisów Prawa ochrony środowiska (POŚ). W POŚ jest on stosowany do opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych oraz składowanie i magazynowanie odpadów. A jak jest w odniesieniu do usług wodnych?