Siła wyższa a zasada ryzyka, czyli o odpowiedzialności przedsiębiorstw wod.-kan.

Zgodnie z art. 435 § 1 kc prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. Czy ulewne deszcze mogą zostać uznane za siłę wyższą?

Przesłanki wydania nakazu przywrócenia gruntu do stanu poprzedniego

Postępowanie w sprawie zmiany stanu wody na gruncie reguluje art. 234 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z nim, jeżeli spowodowane przez właściciela gruntu zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, z urzędu lub na wniosek, w drodze decyzji, nakazuje właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, ustalając termin wykonania tych czynności. Jakie warunki muszą zostać spełnione, by decyzja taka została wydana?

Pobór wody przez przedsiębiorcę – czy zawsze podlega opłacie

Przedsiębiorca korzystający z wody na potrzeby prowadzonej działalności musi uzyskać pozwolenie wodnoprawne. Są jednak pewne wyjątki. Jak wynika z wyroku NSA, co do zasady, możliwe jest zwykłe korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Czy uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego przez przedsiębiorcę automatycznie powoduje konieczność ponoszenia opłaty za usługę wodną?

Negatywna opinia projektu regulaminu dostarczania wody – co dalej

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przewiduje procedurę uchwalania przez gminę regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Jednym z jej elementów jest konieczność zaopiniowania projektu przez organ regulacyjny. W toku procedowania pojawiła się wątpliwość, czy negatywna opinia regulatora powoduje obowiązek wydania kolejnego projektu regulaminu, a następnie konieczność objęcia go ponownie procedurą opiniowania. Przy okazji NSA wypowiedział się również w kwestii, czy opinia ma charakter wiążący.

Mnożenie opłat za wydanie kilku pozwoleń wodnoprawnych w jednej decyzji

Mnożenie opłat za wydanie kilku pozwoleń wodnoprawnych w jednej decyzji nieraz już budziło sprzeciw podmiotów zobowiązanych do ich uiszczania. Kwestię tę podjął WSA w Łodzi przy okazji rozpatrywania skargi na bezczynność organu. Czy organ może żądać wielokrotności opłaty za wydanie pozwoleń wodnoprawnych, gdy są one tożsame rodzajowo?

Kiedy organ musi odmówić wydania pozwolenia wodnoprawnego

Artykuł 399 Prawa wodnego określa przesłanki, których spełnienie powoduje odmowę wydania przez organ pozwolenia wodnoprawnego. Co w przypadku, gdy organ stwierdzi, że uprzednio nałożone w udzielonym pozwoleniu warunki nie zostały przez obecnie wnioskujący podmiot zrealizowane? Czy organ ma w takiej sytuacji do dyspozycji tzw. luz decyzyjny, czy zobligowany jest odmówić wydania pozwolenia wodnoprawnego?