AGN 82
Urządzenia do retencjonowania wody – wymagane zgody
Zbiorniki oraz inne urządzenia do retencjonowania wód opadowych i roztopowych zyskują coraz szersze grono entuzjastów. Wykorzystanie tych zasobów może przynieść wymierne korzyści, przede wszystkim finansowe. Warto jednak przeanalizować obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, aby dokonać inwestycji zgodnie z prawem.
Poznaj zasady odprowadzania wód opadowych do studni chłonnej
Jeżeli dany teren nie jest uzbrojony w kanalizację deszczową i nie ma naturalnych odbiorników wód opadowych lub roztopowych, należy poszukać indywidualnego rozwiązania w tym zakresie. W przypadku korzystnych uwarunkować można pokusić się o rozwiązania związane z wprowadzaniem wód opadowych lub roztopowych do ziemi.
Otwarty lub zamknięty system kanalizacji – jak brzmi definicja
W ustawie Prawo wodne, w której używane jest określenie otwartych lub zamkniętych systemów kanalizacji, brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Dlatego jego znaczenie należy wywodzić ze znaczenia poszczególnych wyrażeń zawartych w definicjach słownikowych oraz, jeżeli jest to możliwe, w innych aktach prawnych. Jak zatem zdefiniować to pojęcie?
AGN 81
Przemysł energochłonny może liczyć na wsparcie finansowe – ruszył nabór wniosków
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił uruchomienie programu wsparcia o nazwie „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związanego z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.”, który przewiduje aż 5,5 miliarda złotych na rzecz przedsiębiorstw o dużym zapotrzebowaniu na energię.
Plan na przeciwdziałanie niedoborowi wody na lata 2022–2027 – co zawiera
Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030, jest dokumentem strategicznym, który kompleksowo omawia możliwości i kierunki działań w zakresie rozwoju retencji wodnej. Co dokładnie zawiera ten dokument?
Jak wyegzekwować od właściciela urządzeń melioracyjnych ich właściwe utrzymanie
Obowiązkiem każdego właściciela gruntu jest utrzymywanie w należytym stanie przepustów, rowów melioracyjnych, drenaży zlokalizowanych na własnych nieruchomościach i gruntach rolnych. Aby urządzenia melioracyjne spełniały swoje zadania, właściciel gruntu obowiązany jest dokonywać odpowiednich czynności, przede wszystkim ich oczyszczania, konserwacji, aby zachować przepustowość urządzeń.
SGN 13
Umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków
Umowy dotyczące zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków stanowią kluczowy element infrastruktury publicznej i prywatnej. Woda jest niezbędna dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, a jej dostarczanie oraz odprowadzanie ścieków to procesy wymagające ściśle uregulowanej współpracy pomiędzy dostawcami a odbiorcami.
AGN 80
O czym trzeba pamiętać przy rozbiórce pomostu
Czy na rozbiórkę pomostu na jeziorze potrzebne jest pozwolenie wodnoprawne, budowlane? Czy taka rozbiórka związana jest z opłatami?
AGN 79
Wyciek substancji ropopochodnych – jak im zapobiegać
Jak zapobiegać awariom związanym np. z wyciekiem oleju do wód powierzchniowych lub do ziemi? Jakie są możliwości wychwycenia rozlewisk? Które przepisy mają zastosowanie w takich sytuacjach?
Rozruch, zatrzymanie, awaria – szczegóły pozwolenia wodnoprawnego
W pozwoleniu wodnoprawnym ustala się cel projektowanych do wykonania urządzeń wodnych i innych robót, cel i zakres korzystania z wód, warunki wykonywania uprawnienia oraz obowiązki niezbędne ze względu na ochronę zasobów środowiska. Co wziąć pod uwagę, określając sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności lub awarii urządzeń istotnych dla realizacji pozwolenia?
Odpowiedzialność za „podrzucone” odpady
Czy właściciel odpowie za skażenie wód odpadami składowanym na jego nieruchomości bez jego wiedzy?
AGN 78
Wynajmowany lokal a odpowiedzialność za odprowadzanie i badanie ścieków przemysłowych
Otwieramy laboratoria w wynajmowanych lokalach. W laboratorium ścieki z analizatorów są podłączane bezpośrednio do kanalizacji, i są to ścieki przemysłowe. W związku z tym niezbędne jest zaplanowanie regularnych badań tych ścieków w akredytowanym laboratorium, zgodnie z wymaganiami określonymi w umowie dotyczącej podłączenia do sieci wodociągowej oraz odprowadzania ścieków przemysłowych dostarczanych przez wodociągi. Kto powinien być odpowiedzialny za przeprowadzanie tych badań i odprowadzanie ścieków: wynajmujący czy najemca?
Wewnętrzna kontrola jakości wody realizowana przez przedsiębiorstwa wod.-kan.
Czy przedsiębiorstwa wod.-kan. mają obowiązek prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości wody? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?
Rolnicze wykorzystanie osadów – na jakich zasadach
Jaką procedurę prawną (w tym uzyskanie zezwoleń) powinien przejść rolnik, który chce rozprowadzać na swoim polu osad ściekowy z zakładowej oczyszczalni ścieków lub z komunalnej oczyszczalni ścieków? Okazuje się, że różne są możliwości, w zależności od tego, jaki to rodzaj osadu.
SGN 12
Prawna ochrona wód
Ochrona wód jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnego społeczeństwa, mających na celu zachowanie jakości i dostępności tego cennego zasobu naturalnego dla przyszłych pokoleń. Woda stanowiąca fundament życia na Ziemi, jest nie tylko niezbędna dla naszego przetrwania, ale również kluczowa dla zachowania równowagi ekosystemów i ochrony różnorodności biologicznej.
AGN 77
Zanieczyszczenia ścieków cząstkami plastiku – jak sobie z nim radzić
Jako główne źródło mikroplastików i mikrozanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wymienia się miejskie oczyszczalnie ścieków, które nieefektywnie usuwają mikroplastiki. Podczas oczyszczania w oczyszczalni usuwane jest ze ścieków nawet powyżej 90% mikroplastiku obecnego w ściekach surowych. Pomimo tego pozostałe 10% wprowadzone do wód powierzchniowych stanowi istotne zagrożenie dla środowiska. Jak sobie radzić z mikroplatikiem ściekach?
Sankcje za nieutrzymywanie wylotu ścieków przemysłowych w należytym stanie
Jakie przepisy należy stosować w stosunku do wylotów urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych? Na kim ciąży obowiązek utrzymywania w należytym stanie tych wylotów? Czy za nieprzestrzeganie przepisów grożą jakieś sankcje?
AGN 76
Zmiana zarządcy drogi a podmiot zobowiązany do ponoszenia opłaty stałej
Czy w przypadku zmiany zarządcy drogi następuje zmiana zobowiązanego do ponoszenia stałej opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z jej powierzchni? Zagadnieniem tym zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. Poznaj szczegóły.
Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wod.-kan. za skutki awarii
Podstawowym elementem systemów zbiorowego zaopatrzenia w wodę stanowią ujęcia wody. Natomiast odpowiednia jakość i ilość ujmowanej wody są priorytetem dla pierwszego etapu produkcji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Jednym z głównych zadań przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest zapewnienie niezawodnej pracy systemów zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Co jednak w sytuacji, gdy systemy te zawiodą? Czym są poważne awarie? Kto ponosi odpowiedzialność za awarię przedsiębiorstwa?
AGN 75
Wysokość opłaty zmiennej – jaki przyjąć okres rozliczeniowy
Za odprowadzenie do wód – wód opadowych lub roztopowych pobiera się opłatę stałą i opłatę zmienną. Wysokość opłaty zmiennej jest powiązana z rzeczywistym zakresem korzystania z wód i stanowi iloczyn jednostkowej stawki za określony sposób korzystania z wód oraz wymiaru tego korzystania przez oznaczony podmiot. Czy organ ustalając wysokość tej opłaty, powinien przyjąć okres rozliczeniowy wynoszący kwartał czy rok?
Przebudowa kanalizacji deszczowej – kto ustala opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji
Czy w sytuacji gdy na skutek przebudowy kanalizacji deszczowej zmieniła się powierzchnia utwardzona, podmiot sam powinien się zgłosić do Wód Polskich z wnioskiem o ustalenie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji powierzchni terenu?
SGN 11
Warunki przyłączenia do sieci
Czym są warunki przyłączenia do sieci? Jakie obowiązki w zakresie wydawania warunków przyłączenia mają przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne?
Przyłączenie do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowo--kanalizacyjnej to bardzo istotna kwestia. Pomimo, że budowa przyłącza nie wymaga pozwolenia na budowę, to sama procedura przyłączenia jest procesem skomplikowanym. Dlatego zanim do niej przystąpimy, warto zapoznać się z formalnościami, których w związku z przyłączeniem należy dopełnić.
Procedura przyłączenia
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie tej nieruchomości do sieci. Co powinien zawierać wniosek? Jaki jest termin wydania warunków przyłączenia do sieci?
AGN 74
Zmiana powierzchni odwadnianej a zmiana pozwolenia wodnoprawnego
Inwestor posiada pozwolenie wodnoprawne na wykonanie wylotu oraz na odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do rowu (urządzenia wodnego). Czy w przypadku zwiększenia odwadnianej powierzchni w taki sposób, aby ilość odprowadzanych wód się nie zwiększyła, należy uzyskać nowe pozwolenie wodnoprawne?
Zasady kontroli zbiorników bezodpływowych
Zgodnie ustawą z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić kontrolę, co najmniej raz na dwa lata, nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe i przydomowe oczyszczalnie ścieków. Czy organ ma obowiązek skontrolować wszystkie wspomniane nieruchomości? Czy kontrola musi być prowadzona w terenie i zakończyć się protokołem kontroli podpisanym przez właściciela nieruchomości? Jakie konsekwencje poniesie gmina, gdy zaniecha kontroli?
AGN 73
Opróżnianie zbiorników bezodpływowych – która stacja zlewna jest właściwa
Czy przedsiębiorca składający wniosek o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych musi wskazać stację zlewną znajdującą się na terenie aglomeracji, na której planowana jest działalność?
Drenaż odwadniający wokół budynku – czy wymaga pozwolenia wodnoprawnego
Kiedy należy wykonać drenaż odwadniający wokół budynku? Czy wymaga on uzyskania pozwolenia wodnoprawnego?
AGN 72
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – gdy organ milczy w kwestii opinii
Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postanowienie to wydaje się po zasięgnięciu opinii odpowiednich organów. Zgodnie z przepisami organ ma 14 dni na wydanie przedmiotowej opinii. Co można zrobić w sytuacji, gdy organ milczy?
Gospodarka wodno-ściekowa – jakie złożyć sprawozdania
Podmioty korzystające z usług wodnych mają obowiązek składania sprawozdań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Które usługi zaliczamy do usług wodnych i jakie dokładnie sprawozdania należy złożyć?
SGN 10
Umowa na odbiór nieczystości – na co zwrócić uwagę
Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy, z podmiotami odbierającymi od nich nieczystości ciekłe, korzystania z ich usług przez okazanie umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. Co powinna zawierać taka umowa? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Uchwała określająca wymagania stawiane przedsiębiorcom
Jak wygląda zakres przedmiotowy uchwały rady gminy określającej wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na danym terenie?
Sprawozdania w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
Jakie obowiązki w zakresie sprawozdawczości zostały nałożone na podmioty prowadzące działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych? Kiedy i komu przekazywać sprawozdania? Co powinny zawierać?
AGN 71
Zasady opiniowania planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych
Jakie są zasady opiniowania planu rozwoju i modernizacji urządzeń wod.-kan. przez organ regulacyjny? W jakim zakresie regulator opiniuje plan rozwoju?
Wprowadzanie do kanalizacji ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe
Przedsiębiorca wytwarzający ścieki może samodzielnie odprowadzać je swoimi urządzeniami kanalizacyjnymi i wprowadzić do środowisk. A także odprowadzać te ścieki do urządzeń kanalizacyjnych innego podmiotu, który będzie wprowadzał je do środowiska wraz ze ściekami swoimi lub innych podmiotów. Na jakich zasadach?
Wniosek o unieważnienie decyzji WIOŚ – kiedy możliwy
Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją administracyjną, którą wydał WIOŚ, możesz złożyć wniosek o jej unieważnienie. Do kogo złożyć taki wniosek i czy zawsze zostanie pozytywnie rozpatrzony? Co się stanie, gdy organ unieważni decyzję?