Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – gdy organ milczy w kwestii opinii

Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Postanowienie to wydaje się po zasięgnięciu opinii odpowiednich organów. Zgodnie z przepisami organ ma 14 dni na wydanie przedmiotowej opinii. Co można zrobić w sytuacji, gdy organ milczy?

Gospodarka wodno-ściekowa – jakie złożyć sprawozdania

Podmioty korzystające z usług wodnych mają obowiązek składania sprawozdań z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. Które usługi zaliczamy do usług wodnych i jakie dokładnie sprawozdania należy złożyć?

Wysokość opłaty musi być powiązana z celem jej wykorzystania

Czy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do uiszczania opłaty jedynie za pobór wody na cele zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, czy też może ono pobierać wodę na inne cele przy tej samej stawce opłaty? Kto może realizować zadania zbiorowego zaopatrzenia w wodę i korzystać z przypisanych do tych usług stawek? Odpowiedzią na to pytanie jest wyrok NSA.

Substancje zanieczyszczające w pozwoleniu na ścieki spoza rozporządzenia

Czy w pozwoleniu wodnoprawnym na szczególne korzystanie z wód polegającym na wprowadzaniu ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego do kanalizacji innego podmiotu organ może ustalić dopuszczalne ilości dla substancji innych niż wymienione w rozporządzeniu ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z 28 czerwca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego?

Odprowadzanie deszczówki – jakie obowiązki się z tym wiążą

Pod rządami poprzednio obowiązującej u stawy Prawo wodne wody opadowe i roztopowe były kwalifikowane jako ścieki. Obecnie nie mają one takiego charak teru. Zgodnie z obecnym stanem prawnym wody opadowe i roztopowe to wody będące skutkiem opadów atmosferycznych, a zatem stanowią odrębną od ścieków kategorię wód zanieczyszczonych. Jakie obowiązki związane z odprowadzaniem takich wód przewiduje Prawo wodne? Czy są sytuacje, w których wody opadowe stają się ściekami?

Co warto wiedzieć o pomiarach odprowadzanych ścieków

Obowiązki podmiotów odprowadzających ścieki do wód lub do ziemi to m.in. uiszczanie opłat za odprowadzanie ścieków, a także prowadzenie odpowiednich pomiarów. Co warto o nich wiedzieć?

Zezwolenie na prowadzenie zbiorowego odprowadzania ścieków krok po kroku

Zbiorowe odprowadzanie ścieków to działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków, jest prowadzona przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Aby móc podjąć ten rodzaj działalności, niezbędne będzie uzyskanie odpowiedniego zezwolenia. Jak to zrobić krok po kroku?

Urządzenia na gruntach pokrytych wodami – do kogo należą

Do kogo należą urządzenia posadowione na gruntach pokrytych wodami? Na kogo nałożyć obowiązek likwidacji urządzenia wodnego, gdy nie można ustalić jego właściciela? Czy wolno taki obowiązek nałożyć na właściciela wód, na których jest zlokalizowane urządzenie wodne?

Co z przepisami dotyczącymi jakości wody pitnej?

P olska jako państwo członkowskie UE miała dwa lata na transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Termin ten minął 12 stycznia 2023 r. Na jakim etapie jest wdrażanie unijnych przepisów?