AGN 58

Wody opadowe na terenie bazy transportowej – o czym trzeba pamiętać

Jakie warunki należy spełnić przy eksploatacji kanalizacji deszczowej na terenie bazy transportowej? O czym należy pamiętać?

Odroczenie ponownej legalizacji wodomierzy – czy jest możliwe

Czy można odroczyć termin ponownej legalizacji wodomierzy, jeżeli tak, to jak powinna wyglądać procedura?

AGN 57

Warunki przyłączenia do sieci – jak je uzyskać

Warunki przyłączenia stanowią swego rodzaju dokument określający techniczne aspekty przyłączenia do sieci. Spełnienie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie warunków przyłączenia zobowiązuje przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do zawarcia umowy na dostawę wody lub odbiór ścieków na zasadach i w zakresie ustalonym wydanymi warunkami przyłączenia. Jak wygląda procedura wystąpienia o warunki przyłączenia?

Technologie odnowy sieci jako element bezpieczeństwa dostawy wody

Pomimo że w Polsce obserwuje się ciągły rozwój technologii odnowy sieci wodociągowych oraz coraz szerszy zakres ich stosowania, bardzo rzadko podejmowane są programy badawcze mające na celu ocenę stanu technicznego i funkcjonalnego tej infrastruktury i określenia potrzeb w zakresie jej odnowy. Na podstawie badań i obserwacji prowadzonych można jedynie stwierdzić, iż generalnie stan tej infrastruktury jest zły. W jaki sposób dokonać odnowy sieci?

Sprawozdania z odbioru nieczystości ciekłych – kompetencje kontrolne organu

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

SGN 05

Wszystko na te mat opłaty podwyższonej

Mechanizm opłat podwyższonych w odniesieniu d o usług wodnych jest analogiczny wobec obowiązujących już wcześniej przepisów Prawa ochrony środowiska (POŚ). W POŚ jest on stosowany do opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych oraz składowanie i magazynowanie odpadów. A jak jest w odniesieniu do usług wodnych?

Sposób ustalania stawek opłat w Prawie wodnym

Sposób ustalania stawek opłat za usługi wodne przewidziany w przepisach ustawy Prawo wodne jest bardzo podobny do systemu opłat za korzystanie ze środowiska zawartego w przepisach Prawa ochrony środowiska (POŚ). Jak wygląda schemat ich ustalania?

AGN 56

Przedłużenie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków do rowu – czy jest możliwe

Czy można ubiegać się o wydłużenie terminu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego?

Producenci wody – obowiązki wobec konsumentów i gminy

Producenci wody to przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, podmioty dostarczające lub wykorzystujące wodę, pochodzącą z indywidualnego ujęcia w ramach działalności gospodarczej lub w budynkach użyteczności publicznej, budynkach zamieszkania zbiorowego lub w podmiotach działających na rynku spożywczym, wykorzystujących wodę przeznaczoną do spożycia. Sprawdź, jakie mają obowiązki wobec konsumentów w zakresie bezpieczeństwa produktu.

Poznaj kompetencje dyrektora RZGW Wód Polskich

Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej jest organem właściwym w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawie zdecydowanej większości pozwoleń wodnoprawnych i ocen wodnoprawnych. Jakie jeszcze są jego kompetencje i jakie rodzaje decyzji mieszczą się w ramach jego właściwości?

AGN 55

Technologie uzdatniania wody w nowym wydaniu – mobilna jednostka odwróconej osmozy

Procesy i technologie produkcyjne wymagają zastosowania wody o określonych parametrach. Tylko odpowiedni proces uzdatniania wody poz wala uzyskać właściwy surowiec do produkcji, czynnik chłodzący, rozcieńczalnik, środek lub składnik środków do mycia itp. W systemach uzdatniania wody zawsze liczą się też wydajność i koszty.

Poznaj zasady przejmowania urządzeń wodociągowych

Gdy prywatny inwestor wyręcza państwo (a w zasadzie samorząd) w wybudowaniu sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i robi to samodzielnie i na własny koszt, może domagać się przejęcia tych urządzeń za wynagrodzeniem. Ale czy zawsze? I na jakich warunkach?

Odprowadzanie ścieków bytowych do gruntu – czy wymaga pozwolenia?

Czy ścieki przemysłowe zawierające w swoim składzie ścieki komunalne (bytowe) z zakładu po oczyszczeniu mogą zostać rozsączone na terenie zakładu? Czy takie działanie wymaga pozwolenia wodnoprawnego i uiszczenia opłaty?

AGN 54

Warunki realizacji inwestycji na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią

Istnieją tereny, zlokalizowane w bliskiej odległości rzek i potoków, które są wyjątkowo narażone na klęskę żywiołową, jaką jest powódź. Na takich obszarach może z łatwością dojść do lokalnych podtopień i powodzi, powodujących znaczące straty materialne. Z tego względu inwestycje planowane na terenach zagrożonych powodzią są objęte szczególną ochroną Prawa wodnego. Jakie są warunki realizacji inwestycji na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią?

Skąd się biorą podwyżki opłat za wodę i ścieki

Ze względu na kondycję finansową przedsiębiorstw wod.-kan. wzrost opłat za wodę i ścieki w wielu przypadkach jest nieunikniony. To jednak aspekt ocenny w kontekście konkretnego przedsiębiorstwa oraz jego warunków finansowo-ekonomicznych. Oceny tej może dokonać regulator w ramach analizy wniosku taryfowego prowadzonej w postępowaniu administracyjnym. Skąd się biorą podwyżki za wodę i ścieki?

Opłaty w Prawie wodnym w praktyce

Zakład ma powierzchnię powyżej 3500 m2 – tereny zielone stanowią 55,6%, natomiast tereny zielone razem z dachami – 74,81%. W tę powierzchnię wsiąkają wody opadowe i roztopowe. Woda ta jest zagospodarowywana na własnej działce na terenach nieutwardzonych. Natomiast z części utwardzonej woda jest odprowadzana razem ze ściekami do zakładowej oczyszczalni i po oczyszczeniu odprowadzana do rzeki, na co zakład ma pozwolenie. Czy należy uiszczać opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji?

SGN 04

Wszystko na temat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

Woda jest niezbędna dla procesów życiowych każdego z nas, ale kwestia dostępu do niej i jej spożywania jest tak oczywista, że nie zawsze zastanawiamy się nad jej właściwościami. Dostępność wody bezpiecznej do spożycia to podstawowa potrzeba i na gruncie prawa europejskiego i krajowego musi być zagwarantowana. Poznaj ramy prawne bezpieczeństwa zdrowotnego wody, a także pozostałe kwestie związane tą tematyką.

Nowa dyrektywa wprowadza zmiany – jakie?

Dnia 23 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Dyrektywa weszła w życie w styczniu 2021 r., a na jej transpozycję do krajowych przepisów państwa członkowskie mają dwa lata. Jakie zmiany wprowadza dyrektywa?

AGN 53

Oczyszczone ścieki komunalne z zakładu – jak je zagospodarować

Przedsiębiorstwa mające własną oczyszczalnię ścieków muszą coś zrobić z produktem działania takiej oczyszczalni. Zobaczmy, jakie są wówczas możliwości.

Ochrona wód przed zanieczyszczeniami azotanami – co może skontrolować organ

W kwestii ochrony jakości wód duże znaczenie mają m.in. zanieczyszczenia azotanami pochodzącymi z gospodarstw rolnych. Stosowanie nawozów, szczególnie azotowych mineralnych, jak też naturalnych w postaci stałej i płynnej (obornik, gnojówka, gnojowica) jest konieczne w celu uzyskania plonów, jednakże ich niewłaściwe stosowanie przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska. Które przepisy regulują kwestie obowiązków związanych z ochroną wód przed azotanami? Co w tym zakresie mogą skontrolować inspektorzy ochrony środowiska?

AGN 52

Źródła zagrożeń dla jakości ujmowanej wody podziemnej

Zły stan jakości wód utrudnia, a czasem nawet uniemożliwia, wykorzystanie zasobów wodnych dla potrzeb ludności i gospodarki narodowej, wpływa na obniżenie jakości środowiska wodnego, powoduje konsekwencje gospodarcze i ekonomiczne oraz obniżenie jakości życia ludności, a w niektórych przypadkach wpływa na stan zdrowotny. Jakie są źródła zagrożeń dla jakości wody podziemnej? W jaki sposób zanieczyszczenia przedostają się do wód podziemnych?

Zadania władz lokalnych w zakresie ochrony przeciwpowodziowej

Ochrona przeciwpowodziowa wpisuje się w politykę zapobiegania sytuacjom kryzysowym, która należy do kompetencji administracji rządowej oraz wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego. Na najniższym szczeblu obowiązek przeciwdziałania powodziom spoczywa na gminie. Jakie zadania mają władze lokalne w zakresie ochrony przeciwpowodziowej?

Wnioski taryfowe – zwróć uwagę na koszty

W bieżącym roku mija pełny okres obowiązywania taryf wodno-ściekowych zatwierdzanych w 2018 roku przez nowego regulatora. Zarówno organy regulacyjne, jak i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne spotkały się z nową rzeczywistością zatwierdzania taryf. Wiele wniosków taryfowych nie odpowiadało wymogom formalnym, ani nie spełniało warunków określonych w ustawie. Aby szybko i bezproblemowo zatwierdzić taryfy należy przede wszystkim policzyć wszelkie koszty. Jak to prawidłowo zrobić?

AGN 51

Zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodno-prawnego – kiedy możliwe

Przepisy Prawa wodnego wymagają, aby podmiot korzystający z wody posiadał pozwolenie wodnoprawne. Ale nie jest to wcale regułą i istnieje cały katalog sytuacji, w której możemy korzystać z określonych wód, w określonych celach, bez jakichkolwiek pozwoleń.

Opłata za zmniejszenie retencji po nowemu – co oznaczają zmiany

Nadal trwają prace nad specustawą suszową, która zawiera m.in. regulacje związane ze zmniejszoną retencją. Planowana zmiana zakłada za zmniejszenie naturalnej retencji wód opadowych i roztopowych opłatę w wysokości maksymalnej 1,5 zł od m2. Z czego wynikają zmiany? Jakie i kogo dotkną ich skutki?

Opłata podwyższona za niewłaściwe odprowadzanie ścieków – jak ją obliczyć

Wojewódzki inspektor ochrony środowiska za naruszenie warunków korzystania ze środowiska określonych w pozwoleniu wodnoprawnym w zakresie odprowadzanych ścieków wymierza opłaty podwyższone (dawniej zwane karami) na podstawie art. 289, art. 290 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. W jaki sposób poprawnie obliczyć wysokość takiej opłaty?

SGN 03

Zabudowa i zagospodarowanie na terenach zagrożonych powodzią

W latach 90. ubiegłego wieku i na początku obecnego na terenach zalewowych powstało wiele nieruchomości mieszkaniowych. Domy były budowane na atrakcyjnych i tanich działkach, bez względu na ryzyko, jakie niesie lokalizacja na zagrożonym powodzią terenie. Jakie są obecnie zasady zabudowy na terenach zagrożonych powodzią?

Wały przeciwpowodziowe – pamiętaj o ich szczególnej ochronie

Osoba posiadająca nieruchomość w pobliżu wałów przeciwpowodziowych lub napotykająca te obiekty powinna pamiętać, że są one szczególnie chronione ze względu na ich istotną dla zagrożenia powodziowego rolę. Co wolno, a czego nie na wałach przeciwpowodziowych?

AGN 50

Wprowadzasz ścieki do cudzej kanalizacji bez pozwolenia – musisz się liczyć z konsekwencjami

Jakie konsekwencje prawne grożą osobie, która wprowadza do kanalizacji obcego podmiotu ścieki przemysłowe zawierające substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, bez pozwolenia wodnoprawnego?

Warunki odprowadzania ścieków do wód lub do ziemi

Wprowadzający ścieki do wód lub do ziemi są obowiązani zapewnić ochronę wód przed zanieczyszczeniem, w szczególności przez budowę i eksploatację urządzeń służących tej ochronie, a tam, gdzie jest to celowe, powtórne wykorzystanie oczyszczonych ścieków (art. 83 ust. 1 ustawy Prawo wodne). Jakie warunki należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi?

Procedury postępowania w przypadku zgłoszenia awaryjnego pogorszenia jakości wód

Jakie są zasady postępowania w przypadku zgłoszenia zdarzeń awaryjnych, w tym poważnych awarii dotyczących zanieczyszczenia śródlądowych wód powierzchniowych lub zanieczyszczenia poziomów wodonośnych wód podziemnych?

AGN 49

Przyłączenie nieruchomości do sieci – organ musi zbadać techniczne możliwości

Obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej spoczywa na właścicielu tej nieruchomości. Obowiązku takiego nie mają właściciele nieruchomości, na których terenie znajduje się przydomowa oczyszczalnia ścieków. Co jednak w sytuacji, gdy sieć kanalizacyjna istnieje, ale nie ma technicznych możliwości przyłączenia się do niej? Czy w każdym przypadku, gdy sieć istnieje, a nie ma oczyszczalni ścieków organ może wydać decyzję nakazującą wykonanie przyłączenia?

Pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków komunalnych

Wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi, jak każda usługa wodna, wymaga na gruncie Prawa wodnego (zgodnie z art. 389 pkt 1 ustawy – Prawo Wodne) uzyskania zgody wodnoprawnej w formie pozwolenia wodnoprawnego. Co powinno zawierać pozwolenie i jakie są istotne elementy treści pozwolenia na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi?

Pomiary odprowadzanych ścieków – co powinieneś wiedzieć

Przedsiębiorstwa odprowadzające ścieki do wód i ziemi są zobligowane do wykonywania badań jakości ścieków. Jak często pobierać próbki i jakie są sposoby ich pobierania? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

SGN 02

Opłata za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi

Wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi jest usługą wodną, która podlega opłacie stałej oraz zmiennej zależnej od ilości i jakości ścieków wprowadzanych w ramach pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego (art. 270 ust. 8 ustawy Prawo wodne dalej: PW). Gdzie znajdziemy stawki opłat? Ile wyniesie maksymalna opłata za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi? Kiedy musimy się liczyć z opłatą podwyższoną?

Obowiązkowe pomiary – o czym trzeba pamiętać

Pomiar ścieków to istotne zagadnienie związane z realizacją usługi odprowadzania ścieków komunalnych do wód lub do ziemi. Które przepisy i w jaki sposób regulują kwestie pomiarów? O czym warto pamiętać?

AGN 48

Woda do celów przeciwpożarowych – wymagania, problemy, rozwiązania

Aktualny trend w gospodarce światowej dotyczy racjonalnego wykorzystania naturalnych zasobów wody pitnej, które, jak wszyscy wiemy, są ograniczone i na wyczerpaniu. Jednak w sytuacji awaryjnej, jaką jest pożar, wykorzystywanie wody w ogromnych ilościach jest uzasadnione i stanowi wyższą konieczność. Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako główne medium do gaszenia pożarów. Jakie są podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do wspomnianych cel   ów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

Studzienka kanalizacyjna a sieć kanalizacyjna

W których przepisach znajduje się definicja sieci kanalizacyjnej? Czy studzienki w drodze są częścią tej sieci? Jaka jest różnica między studzienką a przyłączem kanalizacyjnym?

Siła wyższa w kontekście odpowiedzialności przedsiębiorstwa wod.-kan. za szkody

Budowa i utrzymanie tak sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?

AGN 47

Uwaga! Będą zmiany w rozporządzeniu o osadach ściekowych

Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi sposób wykorzystania komunalnych osadów ściekowych jest ustawa o odpadach (mogą być stosowane na gruntach pod warunkiem spełniania wymogów określonych w art. 96 ustawy) oraz rozporządzenie ministra środowiska z 6 lutego 2015 w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 257). Ministerstwo Środowiska przygotowuje nowelizację ww. rozporządzenia, która ma na celu doprecyzowanie przepisów i zwiększenie kontroli nad warunkami stosowania komunalnych osadów ściekowych. Jakie zmiany wprowadzi nowelizacja?

Uchwała w sprawie opłat za usunięcie i przechowywanie statków – liczą się rzeczywiste koszty

Zgodnie z art. 31 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych rada powiatu ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie tych statków lub innych obiektów pływających. Powinna brać przy tym pod uwagę rzeczywiste koszty usuwania i przechowywania statków lub innych obiektów pływających. Czy może jednak – zamiast kalkulacji kosztów – ustalić maksymalne stawki określone w przepisach?

Sposoby udostępniania spółce urządzeń kanalizacji deszczowej

Zadanie odprowadzania deszczówki gmina może realizować samodzielnie, ale może także powierzyć je spółce komunalnej. W jaki sposób można udostępnić spółce urządzenia kanalizacji deszczowej, gdy ta nie posiada ich na własność, a są one niezbędne do wykonywania powierzonych zadań?