Wszystko na te mat opłaty podwyższonej
Mechanizm opłat podwyższonych w odniesieniu d o usług wodnych jest analogiczny wobec obowiązujących już wcześniej przepisów Prawa ochrony środowiska (POŚ). W POŚ jest on stosowany do opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych oraz składowanie i magazynowanie odpadów. A jak jest w odniesieniu do usług wodnych?
Sposób ustalania stawek opłat w Prawie wodnym
Sposób ustalania stawek opłat za usługi wodne przewidziany w przepisach ustawy Prawo wodne jest bardzo podobny do systemu opłat za korzystanie ze środowiska zawartego w przepisach Prawa ochrony środowiska (POŚ). Jak wygląda schemat ich ustalania?
Opłaty za usługi wodne
Obowiązek opłat za usługi wodne nie dotyczy wszystkich wymienionych w art. 35 ust. 3 ustawy prawo wodne (dalej PW) usług wodnych. Wprost dotyczy to poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych, wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz odprowadzania do wód wód opadowych lub roztopowych ujętych w systemy kanalizacji deszczowej albo systemy kanalizacji zbiorczej na terenie miast. Takie formy korzystania z wód do końca 2017 r. były zasadniczo objęte obowiązkiem naliczania i uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska. Jak ustalane są stawki opłat, a jak ich wysokość? Kto jest zobowiązany do ponoszenia opłat i czym są opłaty podwyższone? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w tym wydaniu specjalnym.
Kto jest zobowiązany do ponoszenia opłat?
Jednym z podstawowych instrumentów ekonomicznych w ustawie Prawo wodne są opłaty za usługi wodne. Zasada głosi, że „zanieczyszczający płaci”. Kto w praktyce zobowiązany jest do ponoszenia opłat?