SGN 17
Rola firm i organów w zarządzaniu wodą i ściekami w sytuacjach kryzysu powodziowego
Skuteczne zarządzanie wodami i ściekami w sytuacjach kryzysowych, takich jak powódź, wymaga skoordynowanych działań ze strony organów administracji oraz firm. Regulacje prawne, infrastruktura przeciwpowodziowa oraz współpraca międzysektorowa odgrywają istotną rolę w minimalizowaniu strat i zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego. Artykuł omawia obowiązki i uprawnienia instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw, a także podkreśla znaczenie działań prewencyjnych w gospodarce wodnej.
Powódź jako siła wyższa
Zjawisko powodzi spowodowało, iż szereg regulacji prawnych nie może być stosowanych. Nagły, nieprzewidywalny charakter powodzi i szkody, które spowodowała, mają wpływ na sytuację prawną osób fizycznych oraz firm prowadzących działalność gospodarczą. Konieczność szybkiego, niestandardowego działania służb ochrony środowiska, zniszczenie majątku i ogromne ilości odpadów, brak możliwości kontaktu z urzędami – wszystkie te okoliczności w ramach tworzenia i stosowania prawa powinny zostać uwzględnione. Bardzo pomocne jest generalne potraktowanie powodzi jako siły wyższej. W artykule przedstawiamy przegląd najważniejszych regulacji dotyczących ochrony środowiska związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Odzyskiwanie i renowacja systemów wodno-ściekowych po powodzi
Woda powodziowa stanowi poważne zagrożenie dla infrastruktury kanalizacyjnej, prowadząc do zatorów, pęknięć i innych uszkodzeń. Skuteczne zarządzanie naprawą i renowacją systemów wodno-ściekowych jest kluczowe dla przywrócenia ich pełnej funkcjonalności.
AGN 93
Wymagania dotyczące użytkowania zbiorników bezodpływowych i osadników w oczyszczalniach ścieków
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez nieczystości ciekłe (dalej zwane ściekami) należy rozumieć ścieki, które są gromadzone przez pewien okres czasu w zbiornikach bezodpływowych (popularnie zwanych szambami lub dołami ustępowymi) bądź w osadnikach stanowiących części składowe przydomowych oczyszczalni ścieków
Wody opadowe i roztopowe – aspekty ich odprowadzania oraz wymagania prawne
Wody opadowe i roztopowe, będące wynikiem opadów atmosferycznych, podlegają regulacjom prawnym, które mają na celu ochronę zdrowia, higieny oraz środowiska. Ich odprowadzanie musi być zgodne zarówno z przepisami budowlanymi, drogowymi, jak i z zakresu gospodarki wodnej. W artykule omówiono najważniejsze wymagania prawne dotyczące odprowadzania wód opadowych i roztopowych, wynikające z odpowiednich przepisów.
Klimat i adaptacje do zmian klimatu w przedsiębiorstwach
Bardzo wysokie temperatury (fale upałów, susze), nagłe powodzie i ulewy (burze, grad, inne zjawiska pogodowe), niskie temperatury (mrozy), ruchy masowe, w tym osuwiska, brak pokrywy lub bardzo duża pokrywa śnieżna, wzrost poziomu morza, silne wiatry itp. są związane z koniecznością dostosowania się przedsiębiorców oraz prowadzonych przez nich firm do zmiennych warunków środowiskowych (w tym do zmniejszenia oddziaływania na środowisko).
AGN 92
Zielona i błękitna infrastruktura jako przyszłość gospodarki wodnej
Zatrzymywanie wody opadowej na terenach miejskich ma kluczowe znaczenie dla przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych, takim jak powodzie i susze. Wdrażanie rozwiązań retencyjnych nie tylko poprawia gospodarkę wodną, ale także zwiększa odporność miast na ekstremalne zjawiska pogodowe. Zielona i błękitna infrastruktura to przyszłość miast.
Wytyczne dotyczące użytkowania i kontroli studzienek kanalizacyjnych
W związku z coraz częstszymi opadami deszczu problem zalewania ulic i domów staje się powszechny w polskich miastach. Jedną z głównych przyczyn są niedrożne kratki odpływowe i studzienki kanalizacyjne. Czy istnieją wytyczne regulujące kontrolę i utrzymanie tych urządzeń?
Planowane zmiany w sposobie ustalania taryf za wodę i ścieki
Rząd planuje wprowadzenie istotnych zmian w prawie taryfowym, które wpłyną na sposób ustalania opłat za wodę i ścieki. Zmiany te obejmą nowelizację Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Działania te wynikają z założeń przedstawionych w „Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów RP”. Samorząd oczekuje pilnej interwencji legislacyjnej w obszarze uregulowań prawnych dotyczących procesu zatwierdzania taryf za wodę i ścieki.
AGN 91
Wykorzystanie wody szarej w gospodarstwie domowym
Pytanie czytelnika: Interesuje mnie możliwość rozprowadzenia wody szarej z domu jednorodzinnego do podlewania ogrodu oraz wykorzystania drenów do jej rozprowadzenia. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć przepisów, które to regulują. Nie mogę również znaleźć informacji na temat urządzeń niezbędnych do oczyszczania tej wody.Ekspert odpowiada: W Polsce brak jest szczegółowych przepisów dotyczących wykorzystania wody szarej, co oznacza, że jej stosowanie jest dobrowolne i nie wymaga pozwolenia wodnoprawnego. Woda szara nie jest uznawana za zasób wodny wymagający specjalnych zezwoleń, jednak warto znać podstawowe wytyczne dotyczące instalacji i użytkowania takiej wody.
Woda pod kontrolą od źródła aż do kranu
Polska niestety zaliczana jest do krajów ubogich w zasoby wodne. Podstawowe źródła zasobowe to zbiorniki wód śródlądowych, z podziałem na zbiorniki wód podziemnych oraz zbiorniki wód powierzchniowych. Lokalizacja i wybór ujęcia wody na danym terenie następuje po rozpoznaniu warunków hydrogeologicznych, hydrologicznych, geologicznych oraz sanitarnych. Cały ten proces ma wpływ na jakość i bezpieczeństwo wody dostarczanej do kranów w Polsce. Dowiedz się, jakie etapy obejmuje proces pozyskiwania wody od źródła do dostarczenia jej do polskich gospodarstw i przedsiębiorstw.
Przyłączenie nieruchomości ze starą oczyszczalnią ścieków do sieci kanalizacyjnej
Nieruchomości, które zostały wybudowane wiele lat temu, mogą posiadać stare, niezmodernizowane przydomowe oczyszczalnie ścieków. Czy właściciel takiej nieruchomości może zostać zobowiązany do przyłączenia posesji do sieci kanalizacyjnej? Ekspert przedstawia najnowsze regulacje, wyjaśnia rolę gmin w procesie kontroli oraz wskazuje, jakie działania mogą zostać podjęte wobec tych, którzy nie dostosują się do prawa.
SGN 16
Nielegalny pobór wody i nielegalne odprowadzanie ścieków – część II
Mimo że zawarcie umowy na piśmie jest obowiązkiem, w praktyce wciąż zdarzają się przypadki korzystania z usług bez formalnie podpisanej umowy, zarówno za wiedzą, jak i bez wiedzy przedsiębiorstwa. Takie sytuacje mogą być wynikiem kradzieży, ale równie często są efektem zaniedbań obu stron lub rozbieżności w interpretacji warunków umowy, które nie trafiają na drogę sądową. Jak zatem powinno postępować przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne, gdy odkryje, że jego usługi są wykorzystywane bez odpowiedniego porozumienia? Jakie zatem procedury i kroki mogą podjąć przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne w takich sytuacjach, aby zabezpieczyć swoje interesy i zapobiec dalszym nadużyciom i korzystaniu z ich usług bez zawarcia umowy?
AGN 90
Utrzymywanie urządzeń wodnych – czyj obowiązek
Do kogo należy obowiązek utrzymywania w należytym stanie rowów melioracyjnych? Czy gmina może konserwować rowy melioracyjne położone na prywatnych gruntach?
Rozszerzenie aglomeracji a przebudowa oczyszczalni ścieków
Właściciel wykonał przydomową oczyszczalnię ścieków w okresie, gdy nieruchomość zlokalizowana była poza aglomeracją i spełniała ówcześnie obowiązujące wymogi. Czy w związku z objęciem jego działki aglomeracją ma on obowiązek dostosować (zmienić) oczyszczalnię na taką, która spełnia nowe wymogi?
Regulacje prawne dotyczące ujęć głębinowych
Czym jest studnia głębinowa? Czy jej budowa wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Które przepisy regulują jej budowę i na co zwrócić szczególną uwagę?
AGN 89
Zarządy zlewni – jakie mają kompetencje
Dyrektor zarządu zlewni Wód Polskich pełni kluczową rolę w zarządzaniu gospodarką wodną na terenie kraju. Jednym z jego istotnych zadań jest wydawanie decyzji administracyjnych, które mają istotne znaczenie dla ochrony środowiska wodnego oraz zapobiegania zanieczyszczeniom, a także dla zarządzania zasobami wodnymi w sposób zrównoważony. Czego dotyczą wydawane decyzje? Jakie są pozostałe kompetencje dyrektora zarządu zlewni?
Zakłócenia stosunków wodnych – które przepisy mają zastosowanie
Które przepisy regulują kwestie związane z zakłócaniem stosunków wodnych? Z jakimi konsekwencjami musi się liczyć sprawca zakłóceń? Jakie są zadania organów gminy w tym zakresie i jak wygląda podział kosztów związanych z wykonaniem opinii przez biegłego?
AGN 88
Szczególne korzystanie z wód i obowiązki z nim związane
Szczególne korzystanie z zasobów wodnych staje się coraz bardziej istotnym zagadnieniem w kontekście zarządzania środowiskiem naturalnym. Na czym polega szczególne korzystanie z wód? Co z pozwoleniem wodnoprawnym? Czym zajmie się Inspekcja Wodna?
Państwowa służba geologiczna – przejęcie zadań państwowej służby hydrogeologicznej
Od 1 stycznia 2024 r. zadania realizowane dotychczas przez państwową służbę hydrogeologiczną, na podstawie przepisów Prawa wodnego, wykonywane są jako zadania państwowej służby geologicznej (PSG). Jakie to zadania?
Od kiedy urządzenia pomiarowe
Od kiedy będzie obowiązywać obowiązek stosowania urządzeń pomiarowych? Co będzie on oznaczał dla podmiotów korzystających z usług wodnych?
AGN 87
Zarządzenie pokontrolne WIOŚ i jego konsekwencje
WIOŚ po przeprowadzeniu kontroli u przedsiębiorcy może podjąć określone działania formalnoprawne oraz faktyczne. Jakie to działania i jakie niosą za sobą konsekwencje dla przedsiębiorcy?
Spółki wodne w praktyce
Zgodnie z ustawą Prawo wodne utrzymanie urządzeń melioracji wodnych należy do właścicieli gruntów. Systemy melioracyjne na danym areale stanowią z reguły sieć powiązanych ze sobą hydrologicznie kanałów i rowów, mogących pełnić funkcję zarówno odwadniającą, jak i nawadniającą. Warunkiem koniecznym niezawodności całego systemu jest prawidłowe utrzymanie dobrego stanu technicznego wszystkich jego elementów poprzez regularne zabiegi konserwacyjne o określonym zakresie i częstotliwości.
Powszechne korzystanie z wód – kompetencje organów
Jakie możliwości prawne w zakresie ustalania zakresu powszechnego korzystania z wód mają wojewoda i rada gminy? Jakie akty prawa miejscowego mogą zostać wydane przez wskazane organy? Co z odszkodowaniem dla właścicieli wód?
SGN 15
Nielegalny pobór wody i nielegalne odprowadzanie ścieków
Zapatrzenie w wodę mieszkańców i odprowadzanie zużytej wody jako ścieków jest zadaniem własnym gminy. Realizacja zadania dostarczania wody generuje koszty. Polska regulacja prawna w tym obszarze zakłada pokrywanie przez mieszkańców kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Punktem wyjścia rozliczeń są zawarte umowy pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a mieszkańcami.
AGN 86
Nowe wzory oświadczeń dotyczące opłat za usługi wodne
Wprowadzenie nowej ustawy o rewitalizacji rzeki Odry w lipcu 2023 roku nie tylko stanowiło istotny krok w kierunku ochrony i przywracania życia tej ważnej rzeki, lecz także spowodowało konieczność zmiany w systemie opłat za usługi wodne. Te zmiany wymagały modyfikacji wzorów oświadczeń składanych do Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” przez podmioty zobowiązane do ponoszenia opłat za usługi wodne w celu ustalenia opłaty zmiennej za te usługi.
Uchwała o dopłatach do zaległych opłat za wodę i ścieki – organy nadzoru mogą ją kwestionować
Praktyka pokazuje, że uchwały o dopłatach za wodę i ścieki są podejmowane z wsteczną datą obowiązywania. Należy liczyć się jednak z tym, iż organy nadzoru mogą kwestionować takiego rodzaju uchwały, wskazując, że potwierdzają one faktycznie dokonanie refundacji. Kwestionowane i uznane za nielegalne może być też przekazanie wsparcia dla zakładu budżetowego. Sprawdź szczegóły.
AGN 85
Zestawy działań ograniczających ryzyko powodziowe
Powódź jako zjawisko hydrologiczne jest traktowana jako jedna z najgroźniejszych klęsk żywiołowych, ponieważ powoduje olbrzymie straty społeczne i gospodarcze. Czy można całkowicie uniknąć powodzi i jej skutków? Na czym polegają działania systemowe w tym zakresie?
Zdaniem NSA proces zatwierdzania taryf wodno-ściekowych jest prawidłowy
Dnia 7 lutego 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wydał ważne orzeczenie w sprawie skargi Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wniesionej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 marca 2023 r. Wyrok został uchylony. Czego dotyczyła sprawa?
Odpady z separatorów – jak je zagospodarować
Jak zagospodarować odpady w formie szlamów m.in. odpady z separatorów olejowych oraz z czyszczenia kolektorów deszczowych?
AGN 84
Urządzenia melioracji wodnych a kwestia pozwoleń
Czy wykonywanie i przebudowa urządzeń melioracji wodnych wymaga pozwolenia na budowę lub wodnoprawnego? Które przepisy regulują te kwestie?
Ugoda jako zakończenie sporu o naruszenie stosunków wodnych
Instytucja ugody w postępowaniu administracyjnym stanowi jedną z konsekwencji ewolucji administracyjnego prawa procesowego i jest już znanym i stosowanym narzędziem. Praktykę tę warto też przenieść na grunt zagadnień z Prawa wodnego, które przecież przewiduje możliwość zawarcia pisemnej ugody. Jest to tak zwana ugoda wodnoprawna. Czym jest więc ugoda wodnoprawna?
Sprawozdania gmin z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych za 2023 rok
Z godnie z art. 89 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, w terminie do 28 lutego gminy przedkładają Wodom Polskim corocznie sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych za rok ubiegły.
SGN 14
Legalizacja urządzeń wodnych
Wraz z dynamicznym rozwojem infrastruktury rekreacyjnej nad wodami w Polsce, coraz częściej pojawiają się kwestie związane z legalizacją urządzeń wodnych. Regulacje dotyczące tego obszaru znajdują swoje odzwierciedlenie w ustawie Prawo wodne, a konkretnie w art. 190, który stanowi istotną podstawę dla procesu legalizacji tych obiektów. W niniejszym wydaniu skoncentrujemy się na analizie tego przepisu, jego zastosowaniu oraz konsekwencjach, jakie wynikają z legalizacji urządzeń wodnych zgodnie z obowiązującym prawem.
AGN 83
Woda zanieczyszczona borem – jak ją uzdatnić
Pobieramy wodę ze studni głębinowych. Badania wykazują przekroczenia w dopuszczalnej zawartości boru. Czy jest możliwość, aby nasz zakład przemysłowy miał oficjalne pozwolenie na tak niewielkie przekroczenia boru? Jak uzdatnić taką wodę?
Utrzymanie przyłączy kanalizacyjnych w świetle orzecznictwa
Zgodnie z przepisami, jeżeli umowa dotycząca zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków nie stanowi inaczej, to na odbiorcy usług spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie niezawodnego funkcjonowania swoich przyłączy, obejmujących zarówno instalacje wodociągowe, jak i kanalizacyjne, aż po urządzenia pomiarowe. Z czego wynikały spory i wątpliwości w tym zakresie na przestrzeni ostatnich lat?