Jakie wymogi środowiskowe muszą spełniać firmy serwisujące toalety publiczne?

Pytanie czytelnika: Na potrzeby mieszkańców ustawiamy na terenach, którymi zarządzamy kabiny sanitarne, tzw. toi-toie. Firma, z którą współpracujemy, serwisuje toalety dwa razy dziennie, używając pomp ciśnieniowych i odpowiednich preparatów chemicznych. Obecnie przeprowadzamy postępowanie mające na celu wyłonienie nowej firmy do realizacji tych usług. Jakie wymogi środowiskowe powinniśmy postawić przed firmą, którą wybierzemy?

Badanie jakości ścieków z przydomowych oczyszczalni – co warto wiedzieć?

Czy właściciele przydomowych oczyszczalni ścieków muszą badać jakość ścieków? To pytanie często pojawia się w kontekście gospodarstw domowych i rolnych korzystających z takich instalacji. Obowiązki w tym zakresie zależą od rodzaju pozwolenia oraz lokalizacji oczyszczalni.

Obowiązki zakładów przy odprowadzaniu ścieków do zbiorników bezodpływowych

Zakłady korzystające ze zbiorników bezodpływowych na ścieki muszą spełniać określone obowiązki prawne. W zależności od rodzaju odprowadzanych ścieków – bytowych czy przemysłowych – wymagane są różne formalności, w tym uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego w przypadku ścieków zawierających substancje szkodliwe. Przedstawiamy przepisy obowiązujące w tym zakresie oraz dokumenty, które należy dopilnować, aby działać zgodnie z prawem.

Gospodarka wodno-ściekowa w placówkach medycznych – wymogi prawne i praktyczne

Odprowadzanie ścieków ze szpitali, laboratoriów czy przychodni wymaga szczególnej uwagi ze względu na obecność substancji mogących stanowić zagrożenie dla środowiska i zdrowia publicznego. Przedstawiamy przegląd regulacji prawnych oraz praktyczne wskazówki dotyczące ich stosowania.

Częstotliwość opróżniania osadników - wyrok WSA a prawo miejscowe

Częstotliwość opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków powinna być określona przez Radę Gminy w ramach uchwały, a nie opierać się na instrukcjach obsługi urządzeń, które nie są aktami prawnymi. Instrukcje obsługi nie mogą zastępować prawa miejscowego na terenie gminy, czyli regulaminu utrzymania czystości i porządku. To jedno z głównych ustaleń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Kielcach, który stwierdził nieważność uchwały, kwestionując jej zgodność z obowiązującym prawem miejscowym.