Wezwanie do uzupełnienia operatu wodnoprawnego o warunki korzystania z wód

Po otrzymaniu wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków przemysłowych do ziemi, RZGW wezwało podmiot do uzupełnienia wniosku, z uwagi na nieodniesienie się  do ustalonych warunków korzystania z wód regionu wodnego, chociaż zgodnie z nowym Prawym wodnym nie ma już takiego obowiązku. Czy słusznie?

Remediacja – czym jest?

Pytanie: Na czym polega remediacja? Kiedy mamy z nią do czynienia?

Pamiętaj o przesyłaniu oświadczenia za usługi wodne

Zgodnie z art. 552 ust. 2b ustawy Prawo wodne, podmioty obowiązane do ponoszenia opłat za usługi wodne są zobowiązane składać oświadczenia za poszczególne kwartały, zgodnie z obowiązującymi wzorami podanymi na stronie internetowej PGW WP. Sprawozdanie za IV kwartał 2018 r. należało przedłożyć do właściwych zarządów zlewni w terminie do dnia 31 stycznia 2019 roku, za kolejne okresy oświadczenia należy składać w terminie 30 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału.

Na czym polega legalizacja urządzeń w Prawie wodnym

Budowa urządzenia wodnego bez dochowania obowiązków formalnoprawnych może prowadzić do sporych kłopotów. Czy wszystkie urządzenia wodne wymagają uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Które urządzenia wymagają legalizacji i na czym ta legalizacja polega? Odpowiedź znajdziesz w niniejszym artykule.

Kiedy musisz złożyć do GUS sprawozdanie OS-3 i OS-5

Podmioty pobierające wody powierzchniowe i podziemne, odprowadzające ścieki oraz eksploatujące oczyszczalnie ścieków muszą złożyć sprawozdanie z tej działalności do Głównego Urzędu Statystycznego do 30 stycznia 2019 r. O obowiązku składania sprawozdań oraz terminach ich składania przedsiębiorców informuje zawsze  listownie lub elektronicznie – GUS. A zatem, jeżeli  przedsiębiorca nie dostanie takiego wezwania, to znaczy, że nie musi składać sprawozdania. Kogo dotyczy ten obowiązek?

Dziesięć uwag Wód Polskich do operatów wodnoprawnych

Po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo wodne bardzo trudno jest uzyskać pozwolenie wodnoprawne w ciągu miesiąca czy dwóch. Poniżej przykładowe uwagi Wód Polskich oraz możliwe odpowiedzi dotyczące wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód podziemnych ze studni głębinowej, które pozwolą ograniczyć liczbę błędów we wniosku i pozwolą przyspieszyć procedurę ubiegania się o pozwolenie wodnoprawne. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Do kogo należy ocena zmiany stanu wody na gruncie

Pytanie: Do którego organu należy zgłosić szkodę spowodowaną przez wody gruntowe z terenów sąsiednich?

Czy można zmienić pozwolenie wodnoprawne?

Czy istnieje możliwość zmiany pozwolenia wodnoprawnego wydanego przed 1 stycznia 2018 r.? Jeżeli tak, to który organ będzie właściwy w takiej sprawie?

Czy gminy mogą pobierać opłatę za podłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej?

Organy gminy często wprowadzają obowiązek ponoszenia przez mieszkańców opłaty przyłączeniowej. W uchwałach, które są aktami prawa miejscowego, dotyczących warunków podłączenia do gminnych sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji ogólnej wprost jest sformułowany obowiązek opłaty  za możliwość podłączenia budynku do gminnych sieci. Mimo, że od wielu lat wyroki sądów pokazują, że gminy nie mają do tego uprawnień, praktyka ta jest stale stosowana. Aby ostatecznie rozwiązać ten problem sprawą zajęła się Prokuratura Generalna.

Co powinien zawierać wniosek o legalizację urządzenia wodnego

Kto może być wnioskodawcą i co taki wniosek powinien zawierać? Co należy do niego załączyć, by był kompletny?