nr 199

Uchwała w sprawie opłat za usunięcie i przechowywanie statków – liczą się rzeczywiste koszty

Zgodnie z art. 31 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych rada powiatu ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie tych statków lub innych obiektów pływających. Powinna brać przy tym pod uwagę rzeczywiste koszty usuwania i przechowywania statków lub innych obiektów pływających. Czy może jednak – zamiast kalkulacji kosztów – ustalić maksymalne stawki określone w przepisach?

Recykling wody szarej w budynkach mieszkalnych – wymagania techniczne i prawne

Recykling wody szarej to obok zagospodarowania deszczówki kolejny proekologiczny sposób, by minimalizować zużycie wody, której niedostatek coraz częściej odczuwamy. Warto jednak pamiętać, że budynek mieszkalny już na etapie projektowania należy wyposażyć w podwójną instalację wodno-kanalizacyjną, tzw. dualną. Czym jest woda szara i jakie wymagania należy spełnić, aby móc ją zagospodarować? 

Nr 198

Na jakich warunkach możesz pobierać wodę z jeziora na cele pozarolnicze

Pobieranie wody z jeziora na cele prowadzonej działalności pozarolniczej wiąże się z pewnymi obostrzeniami. Na jakich warunkach możesz taką wodę pobierać? Czy w takim wypadku wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego? A co z opłatami? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Nr 197

Uwaga! Będą zmiany w rozporządzeniu o osadach ściekowych

Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi sposób wykorzystania komunalnych osadów ściekowych jest ustawa o odpadach (mogą być stosowane na gruntach pod warunkiem spełniania wymogów określonych w art. 96 ustawy) oraz rozporządzenie ministra środowiska z 6 lutego 2015 w sprawie komunalnych osadów ściekowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 257). Ministerstwo Środowiska przygotowuje obecnie nowelizację ww. rozporządzenia, która ma na celu doprecyzowanie przepisów i zwiększenie kontroli nad warunkami stosowania komunalnych osadów ściekowych. Jakie zmiany wprowadzi nowelizacja?

Gospodarka obiegu zamkniętego – przykłady zastosowania w sieci wod.-kan.

Gospodarka o obiegu zamkniętym możliwa jest do zastosowania nie tylko w oczyszczalniach ścieków, czy stacjach uzdatniania wody. Także w ramach eksploatacji sieci wodno-kanalizacyjnej (magistrale główne, rurociągi, drobne przyłącza) można zastosować obiegi zamknięte? Oto kilka praktycznych przykładów.

Nr 196

Jak udostępnić spółce urządzenia kanalizacji deszczowej

Jeśli spółka komunalna, której powierzono zadanie odprowadzania deszczówki, nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą na własność, powinna uzyskać właściwy tytuł do tego majątku, gdyż tylko wtedy będzie mogła zgodnie z prawem świadczyć taką usługę. W jaki sposób można udostępnić spółce urządzenia kanalizacji deszczowej?

Gospodarka obiegu zamkniętego w stacji uzdatniania wody

W branży wod.-kan. coraz częściej wykorzystywany jest model gospodarki o obiegu zamkniętym. W zeszłotygodniowym wydaniu omawialiśmy konkretne zastosowania takie gospodarki w oczyszczalniach ścieków. W dzisiejszym artykule zostaną omówione zastosowania gospodarki obiegu zamkniętego w zakładzie uzdatniania wody.

Nr 195

Obowiązki przedsiębiorcy w styczniu 2021 r.

Przed nami jeszcze cały grudzień, ale już dzisiaj przypominamy o obowiązkach, jakie czekają Cię na początku 2021 r. O tych oświadczeniach, sprawozdaniach i opłatach nie możesz zapomnieć. Terminy tych działań i odpowiednie organy znajdziesz w poniższej tabeli. 

Gospodarka obiegu zamkniętego w branży wod.-kan. – oczyszczalnia ścieków

Gospodarka obiegu zamkniętego to od lat aktualny trend w gospodarce światowej, a także krajowej. Idea obiegu zamkniętego polega na zmianie podejścia do zasobów naturalnych, wtórnych oraz odpadów, a w szczególności na racjonalnym wykorzystaniu zasobów wody, energii elektrycznej i cieplnej, a także na recyklingu odpadów poprzez ich przetwarzanie i ponowne wykorzystanie. 

Nr 194

Składowanie osadów ściekowych na składowiskach odpadów – czy jest dozwolone?

Dynamiczny rozwój i rozbudowa sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych prowadzi do powstawania dużych ilości komunalnych osadów ściekowych. Osady ściekowe powstają na różnych etapach oczyszczania ścieków. Na oczyszczalniach ścieków cały ładunek zanieczyszczeń dopływających do oczyszczalni jest przetwarzany na biomasę, zatem oczyszczanie ścieków to produkcja osadów ściekowych stanowiących odpady. Czy można je składować na składowiskach odpadów? Jak inaczej je zagospodarować

Korzyści ze stosowania zrównoważonych systemów odwadniających

Korzyści ze stosowania zrównoważonych systemów odwadniających to przede wszystkim symulacja działania systemów naturalnych oraz integracja instalacji z krajobrazem jako struktury atrakcyjnej wizualne, co poza oczywistymi korzyściami środowiskowymi i społecznymi stwarza siedliska i promuje zasilanie wód gruntowych. Ograniczenia możliwości zastosowania zrównoważonych systemów drenażu wynikają z wymagań znacznych powierzchni, częstego serwisu oraz z potrzeby akceptacji społecznej dla naziemnych zbiorników. Pomimo tego zrównoważone metody zagospodarowania wód deszczowych mają wiele zalet w porównaniu z systemem konwencjonalnym (tj. zbiorczą siecią kanalizacyjną).

Nr 193

Jak przekształcić rów melioracyjny zgodnie z prawem

Większość rowów ma charakter rowów melioracyjnych. Takie rowy, rozumiane jako zagłębienie w ziemi, w większości przypadków stanowią urządzenia melioracji wodnych niezaliczane do urządzeń wodnych (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne). Zasadnicze funkcje urządzeń melioracji wodnych sprowadzają się do regulacji stosunków wodnych, w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwiania jej uprawy, ochrony użytków rolnych przed degradacją. Z kolei na przykład rowy drogowe stanowią urządzenia wodne. Różnicy specjalnej nie ma – do urządzeń melioracji wodnych niezaliczanych do urządzeń wodnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące urządzeń wodnych. 

Nr 192

Warszawa przyjęła nową metodę obliczania opłat za odpady

Po Markach i Sopocie kolej na Warszawę – warszawscy radni podjęli decyzję, że od grudnia 2020 r. mieszkańcy stolicy zapłacą za śmieci nie jak dotychczas od gospodarstwa domowego, ale – 12,73 zł za każdy zużyty m3 wody z kranu. Podstawę opłaty będzie stanowiło średnie zużycie wody z sześciu kolejnych miesięcy z ostatniego roku (z ostatnich 12 miesięcy). Będzie brana pod uwagę jedynie woda, która trafiła do kanalizacji, czyli ta wykorzystana na cele bytowe. Do średniego zużycia nie będzie się natomiast wliczać woda bezpowrotnie zużyta, czyli np. ta którą mieszkańcy zużyli do podlewania ogródka (wg wskazania podlicznika).

Nr 191

Od 1 stycznia 2021 r. nowe stawki opłat za korzystanie ze śródlądowych wód wodnych

Jak co roku do końca października ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ogłasza nowe wysokości stawek należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz śluz i pochylni obowiązujących, które będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r.

Nr 190

Wymogi formalne dla budowy i użytkowania studni głębinowej

Jakie są wymogi formalnoprawne wybudowania i użytkowania studni głębinowej? O czym należy pamiętać planując jej budowę?

Nr 189

Zagospodarowanie deszczówki – na jakich zasadach

Pomimo, że ustawa Prawo wodne obowiązuje od stycznia 2018 roku, to nadal pojawiają się wątpliwości związane z jej stosowaniem, na przykład w kontekście odprowadzania wód opadowych do urządzeń wodnych i do ziemi. W tym artykule postaramy się wyjaśnić na konkretnym przykładzie, jak zmiana przepisów wpłynęła na dotychczasowy sposób postępowania z deszczówką i co z ważnością dotychczasowych pozwoleń wodnoprawnych.

Uwaga! Nowe stawki opłat w Prawie wodnym od stycznia 2021 r.

Jak co roku do końca października ogłaszane są nowe wysokości stawek opłat za legalizację urządzeń wodnych, wydanie zgód wodnoprawnych, czy opłaty podwyższonej. Sprawdź, o ile wzrosły poszczególne stawki, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Nr 188

Usługa retencjonowania wód – czy są podstawy do pobierania opłaty

Nadleśnictwo korzysta z usługi wodnej w postaci retencjonowania wód powierzchniowych, a także korzystania z tych wód w celu prowadzenia gospodarki leśnej – woda służy do nawadniania terenów leśnych. W informacji kwartalnej organ ustalił wysokość opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych. Czy słusznie?

Odcieki z miejsc magazynowania odpadów – ścieki czy ścieki przemysłowe

Pytanie: Nasza firma zajmuje się magazynowaniem odpadów gruzu betonowego z rozbiórek i remontów. Efektem tej działalności jest powstawanie odcieków. Czy należy je zakwalifikować jako ścieki przemysłowe czy ścieki przemysłowe zawierające substancje szczególnie szkodliwe? Czy takie ścieki można wprowadzać do kanalizacji miejskiej, kanalizacji deszczowej czy do ziemi? Czy wymagane jest ich oczyszczanie?

Nr 187

Wraca obowiązek uiszczania należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych

Zgodnie z dodanym na mocy ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 875) art. 568a ustawy Prawo wodne – do dnia 30 września 2020 r. podmioty wykonujące czynności, o których mowa w art. 306 ust. 1, zwolnione były z należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa, usytuowanych na śródlądowych wodach powierzchniowych.

Kontrola gospodarowania wodami przez Wody Polskie

W ustawie z 20 lipca 2017 roku Prawo wodne istnieje pojęcie „kontroli gospodarowania wodami”. Jest to generalne pojęcie, obejmujące najbardziej typowe i fundamentalne sprawdzanie przestrzegania przepisów Prawa wodnego. Należy je odróżnić od innych kontroli, jakie mogą dotyczyć szeroko rozumianych wód: na przykład czym innym jest sprawdzanie jakości wód w związku z ochroną środowiska przez organy inspekcji ochrony środowiska (np. na podstawie art. 335 ust. 5 Prawa wodnego). Co Wody Polskie sprawdzą w ramach kontroli gospodarowania wodami? Jaki jest przebieg takiej kontroli?

Nr 186

Nakazy, zakazy i ograniczenia w strefach ochronnych ujęć wodnych

Strefy ochronne ujęć wodnych to ustanowione obszary, na których obowiązują określone zakazy, nakazy i ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów oraz korzystania z wód. W strefie ochronnej ujęcia można wydzielić teren ochrony bezpośredniej oraz teren ochrony pośredniej. Czym są te strefy i jakie ograniczenia są z nimi związane? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na ich temat.

Jakie dokumenty załączyć do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego?

W niektórych przypadkach eksploatacja instalacji, która może powodować emisję zanieczyszczeń do środowiska może być prowadzona wyłącznie po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń lub zezwoleń. Takimi dokumentami będą np. decyzja zezwalająca na odprowadzanie ścieków, pozwolenie na emisję gazów i pyłów do powietrza, czy też decyzja zezwalająca na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów. Możesz uzyskać wszystkie te decyzje za jednym razem, ubiegając się o pozwolenie zintegrowane. Informacje o instalacjach wymagających pozwolenia znajdziesz w rozporządzeniu ministra środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Odpowiedź na pytanie, jakie dokumenty załączyć do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego znajdziesz w poniższym artykule.

Nr 185

Wysokość płaty zmiennej – istotny jest cel poboru wód, nie finalny odbiorca

W jednym z wyroków Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach doszedł do przekonania,  że to cel poboru wody, a nie jej odbiorca, czy też faktyczny sposób wykorzystania przez odbiorcę wody decyduje o tym, którą ze stawek wskazanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z  22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. z 2017 r., poz. 2502 ze zm.) powinien wybrać organ obliczając wysokość opłaty. Na jakiej podstawie zapadło takie orzeczenie?

Uwaga! Zmiany w zbiorowym zaopatrzeniu w wodę

Ustawa z 13 lutego 2020 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 471) nowelizuje kilka ustaw, w tym w swoim art. 7 zmienia treść ustawy z 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. A dokładniej dodaje art. 19a i zmienia art. 29. Na czym dokładnie polegają zmiany i skąd wynikają?

Nr 184

Wytwarzanie biogazu z osadów ściekowych – jak to działa

Budowa biogazowni, a co za tym idzie produkcja biogazu jako sposób na zagospodarowanie osadów ściekowych jest rozwiązaniem, które uwzględnia obecne priorytety – ograniczenie degradacji środowiska naturalnego oraz zmniejszenie  kosztów uzyskania energii przy jednoczesnym wzroście popytu  na nią. Czym są biogazownie i na jakich zasadach działają?

Proces inwestycyjny w sektorze gospodarki wodno-ściekowej – ponowna OOŚ

Regułą jest przeprowadzanie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. To podstawowe miejsce prowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (stąd w doktrynie prawa ochrony środowiska przyjmuje się nazwę ocena podstawowa). To w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odbywa się „zasadnicza” OOŚ przedsięwzięć, używając tego pojęcia dla odróżnienia od tzw. ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Czym jest ponowna OOŚ, tzw. OOŚ bis?

Nr 183

„Specustawa suszowa” – planowane zmiany w opłatach za zmniejszenie retencji

Zobaczmy, co projektowana zmiana Prawa wodnego przyniesie w zakresie opłaty za zmniejszenie retencji.

Czy opróżnienie zbiornika retencyjnego wymaga pozwolenia?

Zbiornik retencyjny mający przeznaczenie przeciwpożarowe w zasadzie cały czas jest zapełniony, przynajmniej w jakiejś części. Co jednak zrobić. gdy zachodzi potrzeba jego opróżnienia, na przykład w celu przeprowadzenia remontu czy wyczyszczenia?

Nr 182

Uzgadnianie dokumentów planistycznych z Wodami Polskimi – czego dotyczy i jak wygląda procedura

Do zadań Wód Polskich należy m.in. sporządzanie, aktualizowanie i uzgadnianie wielu projektów dokumentów planistycznych. Artykuł 166 ww. ustawy wylicza dokumenty, których projekty wymagają uzgodnień z Wodami Polskimi w zakresie zagospodarowania i zabudowy terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Jakie to dokumenty i jak wygląda procedura ich uzgadniania z Wodami Polskimi? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Nr 181

Wniosek o ustalenie linii brzegowej – co powinien zawierać

Każdy właściciel działki położonej przy jeziorze powinien wiedzieć jak blisko tego jeziora może się budować czy też w inny sposób korzystać z gruntu na wyłączność. Ustaleniu tej granicy służy właśnie linia brzegowa.

Korzystanie z wód w celach energetycznych − wymogi formalne

Produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem wody to specjalny rodzaj korzystania z wody. A to wymaga zachowania szczególnych wymogów formalnych. Jakich?

Nr 180

Pasywne systemy oczyszczania ścieków – alternatywa dla gmin nieskanalizowanych

Na terenie Polski prawie 50 % obszarów wiejskich nie zostało jeszcze skanalizowanych. Skutkuje to koniecznością eksploatacji przez mieszkańców przydomowych zbiorników bezodpływowych tzw. szczelnych szamb. W praktyce proceder nieszczelnych szamb jest powszechny, a stosowany na dużą skalę stanowi poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Ścieki surowe odprowadzane bezpośrednio do ziemi mogą spowodować skażenie gruntu, wody gruntowej, a nawet wód podziemnych.

Nr 179

Odprowadzanie deszczówki do kanalizacji miejskiej

Przedsiębiorstwo jest właścicielem nieruchomości o powierzchni kilku ha, na której budowany jest obiekt magazynowy. W ramach ww. obiektu powstawać będą dwa strumienie deszczówki, tj. deszczówka z dachu budynku magazynowego (umownie „czysta”) oraz deszczówka z powierzchni utwardzonych, dróg wewnętrznych, placów manewrowych, po których przemieszczają się pojazdy (umownie „zanieczyszczona” np. substancjami ropopochodnymi). Deszczówka z powierzchni utwardzonych będzie kierowana przez osadnik i separator substancji ropopochodnych do zbiornika retencyjnego, gdzie będzie łączona z deszczówką z dachu. Nadmiar deszczówki ze zbiornika retencyjnego będzie odprowadzany przez regulator przepływu/pompę do kanalizacji miejskiej deszczowej, na co wyraził zgodę zarządzający kanalizacją. Czy w ww. sytuacji będzie potrzebne dodatkowo pozwolenie wodno-prawne na odprowadzanie deszczówki ze zbiornika retencyjnego do kanalizacji?

Jak sporządzić bilans ścieków odprowadzanych do środowiska – przykład obliczeń

Zgodnie z art. 304 Prawa wodnego podmioty korzystające z usług wodnych są obowiązane do przekazywania wyników prowadzonych pomiarów m.in. ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi, w zakresie określonym w pozwoleniu wodnoprawnym albo pozwoleniu zintegrowanym. Jak obliczyć ilość ścieków odprowadzanych do środowiska? Jak sporządzić bilans ścieków?

Nr 151

Jakie są sposoby na deficyt wody

Deficyt wody związany ze zmianami klimatu powoduje poszukiwanie nowych rozwiązań łagodzących skutki suszy. Przykładem są małe zbiorniki retencyjne czy ogrody deszczowe. Na szczeblu rządowym i lokalnym podejmowane są różne programy ochrony zasobów wodnych, wśród nich najszerzej zakrojonym jest Program Rozwoju Retencji.

Budowle przeciwpowodziowe mają szczególne prawa – wyrok NSA

Sąd rozstrzygnął, że regulacja rzeki, będącej dopływem Odry, była niezgodna z miejscowym planem zagospodarowania, ale niezbędna dla ochrony przed powodzią. Wyrok ten wpisał się w politykę szczególnej ochrony przed tym zagrożeniem terenów nadodrzańskich. Od czasów znacznych powodzi w roku 1997 i 2010 ochrona przeciwpowodziowa stała się w województwie dolnośląskim zadaniem priorytetowym.

Nr 150

Ugoda jako zakończenie sporu o naruszenie stosunków wodnych

Zgodnie z art. 234 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017r. Prawo wodne właścicieli gruntów obowiązują ustawowe zakazy zmiany kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych, zmiany kierunku odpływ wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich oraz odprowadzania wód oraz ścieków na grunty sąsiednie. Osobom, które doznały szkody na skutek zabronionego działania na nieruchomościach sąsiednich, przysługuje ochrona prawna m.in. na drodze administracyjnej. Czy to jest jednak jedyna droga do rozwiązania sporu?

Procedura uzgadniania dokumentów planistycznych z Wodami Polskimi

Wody Polskie są odpowiedzialne za sporządzanie, aktualizowanie i uzgadnianie wielu projektów dokumentów planistycznych. Procedura uzgadniania dokumentów dotyczących planowanej zabudowy lub planowanego zagospodarowania terenu, znajdującego się na obszarach szczególnie zagrożonych powodzią została uwzględniona w ustawie Prawo wodne. W praktyce oznacza to, że wnioskodawca występuje do właściwego miejscowo dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Wód Polskich o uzgodnienie projektu określonych w ww. ustawie dokumentów planistycznych. Odmowa pozytywnego dla wnioskodawcy uzgodnienia stanowi przesłankę do odmowy wydania decyzji.

Nr 149

Kto odpowiada za czystą wodę w kranie

Coraz częstsze akcje promujące picie wody z kranu zamiast butelkowanej rodzą pytania o czystość popularnej „kranówki”. W tym artykule sprawdzimy kto odpowiada za jakość tego co wypływa po odkręceniu kurka.

Korzystanie z wód i zarządzanie zasobami wodnymi – główne obowiązki gminy wynikające z Prawa wodnego

Prawo wodne reguluje między innymi zasady kształtowania i ochrony zasobów wodnych, korzystania z wód oraz zarządzania zasobami wodnymi. Organami adekwatnymi w sprawach gospodarowania wodami są m.in. minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej, prezes Wód Polskich, ale także starosta czy wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Jakie główne obowiązki wynikające z ustawy Prawo wodne ustawodawca przekazał gminom?

Nr 148

Spółka wodna a urządzenia melioracji wodnych i obszar korzyści

Jakie są aktualne przepisy (zasady) dotyczące sposobu ustalania powierzchni konkurencyjnej użytków rolnych (GR, TUZ) do naliczania składki przez spółkę wodną? Czy spółka wodna może naliczać składkę od gruntów położonych nad ciekami państwowymi?

Procedura odmowy zatwierdzenia nowej taryfy wodnej a taryfa tymczasowa

Stosowne postanowienia zawarte w ustawie z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r., nr 1437, poz. 1495, dalej: ustawa zaopatrzeniowa), zasadniczo mają chronić interesy odbiorców (w szczególności konsumentów) usług świadczonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Ochrona ta ma zapobiec nadmiernemu i nieuzasadnionemu wzrostowi cen za usługi świadczone przez te przedsiębiorstwa. Jaki ma z tym związek taryfa tymczasowa?

Nr 147

Stosowanie komunalnych osadów ściekowych na powierzchni ziemi

Celem stosowania osadów ściekowych na powierzchni ziemi jest wykorzystanie ich potencjału nawozowego z uwagi na zawartość substancji organicznej oraz cennych pierwiastków biogennych, tj. azotu i fosforu oraz mikroelementów. Należy zwrócić jednak szczególną uwagę na obecność metali ciężkich oraz bakterii chorobotwórczych w osadach, których zawartość należy dostosować do wymaganych norm dla konkretnego przeznaczenia. O czym jeszcze musisz pamiętać stosując komunalne osady ściekowe?

Jak kwalifikować odpady ze studzienek kanalizacyjnych

Czy działalność polegająca na czyszczeniu studzienek kanalizacyjnych, w wyniku której powstaje odpad o kodzie 20 03 03 – odpady ze studzienek kanalizacyjnych wymaga wpisu wytwórcy do BDO? Czy można taki odpad potraktować jako komunalny i nie prowadzić ewidencji?