Przed nami zmiany w systemie opłat za usługi wodne wprowadzone przez nowe Prawo wodne. Najbardziej odczują je przedsiębiorcy i urzędnicy. Ci pierwsi nie będą już zobowiązani samodzielnie obliczać wysokości należnych opłat, otrzymają też urządzenia pomiarowe od Wód Polskich. Będą jednak również musieli rozważyć, czy dotychczas obowiązujące pozwolenia wodnoprawne i zintegrowane, w których jest określona ilość wody możliwej do pobrania, nie spowodują nałożenia opłat podwyższonych.
Nie zgadzasz się z wysokością opłaty za usługi wodne? Możesz ją zareklamować!
Dostałeś informację o wysokości opłaty, którą musisz uiścić za usługi wodne, ale kwota wydaje Ci się zbyt wysoka? Nie jesteś w tej sytuacji bezradny! Masz prawo odwołać się od decyzji o wysokości opłaty. Przekonaj się, jak to zrobić.
W prawie wodnym pod pojęciem płatnych usług wodnych znajdziemy pobór wód podziemnych lub powierzchniowych, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, a także odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych za pomocą systemów kanalizacyjnych oraz wód pochodzących z odwodnienia gruntów na terenie miast. Opłaty pobierane są również za pobór wód podziemnych i powierzchniowych na potrzeby chowu i hodowli ryb oraz wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków z takiej działalności.
Opłatę za usługi wodne uiszcza się także za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania robót lub poprzez obiekty budowlane trwale związane z gruntem (zmniejszające retencję przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej).
Opłaty według nowych zasad
Opłata za usługi wodne za pobór wód składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej, uzależnionej od ilości pobranej wody. Z kolei w skład opłaty za usługi wodne za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wchodzą opłata stała oraz opłata zmienna, wynikająca z ilości i jakości ścieków wprowadzanych w ramach pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego.
Wysokość opłaty stałej za pobór wody i odprowadzanie ścieków oraz odprowadzanie wód ustalają Wody Polskie oraz przekazują podmiotom zobowiązanym do ich ponoszenia w formie informacji rocznej (zawierającej także sposób obliczenia tej opłaty).
Wysokość opłaty za zmniejszane naturalnej retencji ustala wójt, burmistrz lub prezydent miasta i również przekazuje podmiotom zobowiązanym do ponoszenia opłat, w formie informacji (zawierającej także sposób obliczenia tej opłaty).
Przedsiębiorstwo Wody Polskie ustala wysokość opłaty stałej w formie tzw. informacji rocznej. Informacja ta zawiera także wyjaśnienie sposobu obliczenia opłaty. Opłatę stałą w czterech ratach trzeba uiścić nie później niż do końca miesiąca po upływie danego kwartału.
Jak reklamować wysokość opłat?
Zasady odwołania się od ustaleń związanych z opłatami za usługi wodne są regulowane w ustawie Prawo wodne. Zgodnie z art. 273 odbiorca usługi zobowiązany do ponoszenia opłat, który otrzymał informację o wysokości opłaty kwartalnej, może złożyć reklamację, jeżeli nie zgadza się z wysokością opłaty.
Ustawa ogranicza liczbę reklamacji. Przysługuje ona tylko raz w okresie rozliczeniowym. Ustawa nie precyzuje jednak, czy chodzi tu o jedną możliwość dla danego przedsiębiorcy, rodzaju działalności związanej z obowiązkiem opłat, czy rodzaju konkretnej opłaty. Najprawdopodobniej odnosi się ona do rodzaju opłaty, np. opłaty stałej za pobór wód podziemnych do danego celu.
Reklamację składa się odpowiednio do Wód Polskich albo do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji.
Złożenie reklamacji nie wstrzymuje wykonania obowiązku uiszczenia opłaty.
Czas na rozpatrzenie reklamacji wynosi 14 dni od dnia jej otrzymania. W razie uznania reklamacji, Wody Polskie albo wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazują podmiotowi zobowiązanemu do ponoszenia opłat nową informację. Musi ona zawierać także sposób obliczenia opłaty. W tym przypadku, w terminie 14 dni od dnia przekazania nowej informacji podmiotowi zwraca się różnicę pomiędzy wysokością wniesionej opłaty za usługi wodne a wysokością opłaty wynikającą z nowej informacji.
W razie nieuznania reklamacji, właściwy organ Wód Polskich albo wójt, burmistrz lub prezydent miasta określają wysokość opłaty za usługi wodne w drodze decyzji. Od takiej decyzji odbiorca usługi może odwołać się do sądu administracyjnego.
RADA! Ponieważ prawo przewiduje kontrolę sądów w sprawie wysokości opłat, warto już na etapie reklamacji przygotować całościową argumentację, popartą dowodami. Jeżeli będziemy chcieli zaskarżyć decyzję organu administracyjnego w sądzie, nie będzie już okazji do przygotowania dowodów, ponieważ sąd podda kontroli tę decyzję organu na moment jej wydania. Co ważne, zaskarżenie decyzji nie wstrzymuje jej wykonania.
-
Ustawa z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r. poz. 1566).