Dla zakładów, które mają ISO 14001, gdzie WIOŚ podczas kontroli nie stwierdził istotnych naruszeń ustawy Prawo ochrony środowiska, istnieje możliwość zmniejszenia częstotliwości kontroli w stosunku do pozostałych zakładów.
Co skontroluje WIOŚ w firmie mającej system zarządzania środowiskowego?
Wdrożenie w przedsiębiorstwie normy ISO 14001 stwarza mniejsze ryzyko wystąpienia zagrożeń dla środowiska. Nie eliminuje ich, co prawda, ale ogranicza. Dlatego szczególnie warto zaimplementować system zarządzania środowiskowego w firmie, w której istnieje duże ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko.
Częstotliwość kontroli
W zależności od tego, do której kategorii dany zakład zostanie zaliczony, kontrole zakładów posiadających ISO można przeprowadzać w okresach:
-
kategoria zakładu I i II – kontrole raz na 3 lata,
-
kategoria zakładu III – kontrole raz na 4 lata,
-
kategoria zakładu IV – kontrole raz na 5 lat.
Inspektor podczas kontroli sprawdza przede wszystkim:
-
aspekty środowiskowe,
-
raporty/protokoły z audytów środowiskowych,
-
politykę środowiskową,
-
wyniki badań samokontrolnych,
-
przeglądy zarządzania,
-
działania korygujące i zapobiegawcze, szczególnie ważne z uwagi na możliwość wystąpienia naruszeń wymagań ochrony środowiska, które należy poddać kontroli podczas wizyty w terenie.
ISO 14001:2015
Od 15 września 2018 r. ma zacząć obowiązywać nowa norma ISO 14001:2015. Wszystkie certyfikaty wydane na podstawie starej normy z 2004 roku stracą ważność. Zakłady powinny więc dostosować system środowiskowy do nowej normy.
Różnice pomiędzy nową a starą normą to:
-
zmiana struktury nowej normy – tzw. wysoki poziom, który ułatwia integrację systemu i stworzenie głównych dokumentów, np. księgi systemu zarządzania środowiskowego;
-
kontekst organizacji powinien określać wewnętrzne i zewnętrzne kwestie istotne dla systemu środowiskowego (np. podstawy prawne, istniejące zanieczyszczenia, jakość wody i powietrza);
-
zakres systemu zarządzania środowiskowego powinien być udokumentowany;
-
pojawił się obowiązek dokumentowania procedur;
-
nie jest już wymagany wyraźny przedstawiciel kierownictwa, tj. pełnomocnik;
-
organizacja musi określić ryzyka środowiskowe – nie pojawia się informacja, w jakiej formie ma to być dokumentowane;
-
wprowadzono całkowicie nowy dokument – znaczące aspekty środowiskowe, które należy zidentyfikować, wziąwszy pod uwagę cykl życia produktu;
-
brak zapisu co do zgodności, np. z wymogami prawnymi, może być potraktowany jako niezgodność;
-
nie ma już podziału na dokumenty i zapisy;
-
zniknęły działania zapobiegawcze, a jest doskonalenie (choć np. przy analizie rodzajów ryzyka trzeba napisać plan postępowania na wypadek awarii wycieku substancji do środowiska).
Te dane musisz dokumentować!
Informacje, których norma wymaga w formie udokumentowanej, to:
-
4.3. Określenie zakresu systemu zarządzania środowiskowego,
-
5.2. Polityka środowiskowa,
-
6.1. Działania odnoszące się do ryzyk i możliwości,
-
6.1.2. Aspekty środowiskowe,
-
6.1.3. Wymagania zgodności,
-
7.2. Kompetencje,
-
7.4. Komunikacja,
-
8.1. Planowanie operacyjne i nadzór,
-
8.2. Gotowość i reagowanie na awarie,
-
9.1. Monitorowanie, pomiary, analiza i ocena,
-
9.1. 2 Ocena zgodności,
-
9.2. Audyt wewnętrzny,
-
9.3. Przegląd zarządzania.
-
Normy PN-EN ISO 14001:2004 i 14001:2015.