Nr 222
Jak zlokalizować przecieki w sieci wodno-kanalizacyjnej?
Wycieki wody do gruntu są nieodłączną częścią eksploatacji sieci wodociągowej. Konsekwencją występujących na sieci awarii i wycieków mogą być straty środowiskowe (straty wody i energii) oraz finansowe. Opisane poniżej metody i urządzenia dają obecnie dobrą gwarancję wykrycia i szybkiego usunięcia tego typu awarii.
Nr 221
Zmiana regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków – pozostało niewiele czasu
Zgodnie z art. 35 ust.2 ustawy z 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw rady gmin mają obowiązek dostosowania treści regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujących na obszarze ich właściwości do przepisów zmienianej ustawy. Mają na to czas tylko do 19 września 2021 r. To ostatni dzwonek, by wywiązać się z nałożonego obowiązku.
Obowiązki organu w postępowaniu o naruszenie stosunków wodnych
Naruszenie stosunków wodnych to sytuacje, w których na jednej nieruchomości doprowadza się do przekształceń terenu skutkujących zmianą przepływu wody lub jej stanu na gruncie sąsiednim. Takie działania są zasadniczo zakazane przez prawo, a organy publiczne mają wówczas swoją rolę do odegrania. Jaką?
Nr 220
Źródła zagrożenia dla jakości ujmowanej wody podziemnej
Zły stan jakości wód utrudnia, a czasem nawet uniemożliwia, wykorzystanie zasobów wodnych dla potrzeb ludności i gospodarki narodowej, wpływa na obniżenie jakości środowiska wodnego, powoduje konsekwencje gospodarcze i ekonomiczne oraz obniżenie jakości życia ludności, a w niektórych przypadkach wpływa na stan zdrowotny. Jakie są źródła zagrożeń dla jakości wody podziemnej? W jaki sposób zanieczyszczenia przedostają się do wód podziemnych?
Nr 219
Uwaga na koszty – czyli jak ustalić ceny wody i ścieków
W bieżącym roku mija pełny okres obowiązywania taryf wodno-ściekowych zatwierdzanych w 2018 roku przez nowego regulatora. Zarówno organy regulacyjne, jak i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne spotkały się z nową rzeczywistością zatwierdzania taryf. Wiele wniosków taryfowych nie odpowiadało wymogom formalnym, ani nie spełniało warunków określonych w ustawie. Aby szybko i bezproblemowo zatwierdzić taryfy należy przede wszystkim policzyć wszelkie koszty. Jak to prawidłowo zrobić?
Nr 218
W jakiej sytuacji WIOŚ nie uzna wyników pomiarów
Kiedy wojewódzki inspektor ochrony środowiska może nie uznać przedkładanych mu wyników pomiarów?
Skutki przekroczenia ilości wody w przelewie burzowym
Czy jest możliwe odprowadzanie wody opadowej do przelewu burzowego w kanalizacji? A jeśli tak, to ile tej wody można odprowadzać i co grozi za przekroczenie tej ilości?
Nr 217
Zadania władz lokalnych w zakresie ochrony przeciwpowodziowej
Ochrona przeciwpowodziowa wpisuje się w politykę zapobiegania sytuacjom kryzysowym, która należy do kompetencji administracji rządowej oraz wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego. Na najniższym szczeblu obowiązek przeciwdziałania powodziom spoczywa na gminie. Jakie zadania mają władze lokalne w zakresie ochrony przeciwpowodziowej?
Nr 216
Zmniejszenie naturalnej retencji terenu – konsekwencje planowanych zmian
Nadal trwają prace nad specustawą suszową, która zawiera m.in. regulacje związane z ze zmniejszoną retencją. Planowana zmiana zakłada za zmniejszenie naturalnej retencji wód opadowych i roztopowych opłatę w wysokości maksymalnej 1,5 zł od m2. Z czego wynikają zmiany? Jakie i kogo dotkną ich skutki?
Magazynowanie odpadów a kwestia odcieków
Inwestor posiada utwardzony plac, na którym zbierane są odpady (wszystkie niebezpieczne odpady są gromadzone pod dachem w odpowiednich pojemnikach, tzw. mauzery itp.). W jaki sposób zagospodarować wody opadowe, jeżeli nieruchomość nie jest podłączona do miejskiej kanalizacji? Aktualnie po deszczu woda gromadzi się na placu, a następnie wchłania się do ziemi. Czy sytuację tę należy uregulować? Czy wody opadowe mogą powodować przedostawanie się do gruntu jakichś substancji szkodliwych?
Nr 215
Prawne aspekty dotyczące zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego
Przepisy Prawa wodnego wymagają, aby podmiot korzystający z wody posiadał pozwolenie wodnoprawne. Ale nie jest to wcale regułą i istnieje cały katalog sytuacji, w której możemy korzystać z określonych wód, w określonych celach, bez jakichkolwiek pozwoleń.
Czy właściciel stawu musi wykonywać badania wody
Osoby posiadające zbiorniki wodne na swojej nieruchomości mają pewne obowiązki z tym związane. Ale czy wśród nich jest konieczność okresowego badania jakości wody?
Nr 214
Obowiązki podmiotów w zakresie prowadzenia monitoringu wód podziemnych
Wody podziemne z uwagi na powszechność występowania oraz wysoką jakość są bardzo ważnym źródłem zaopatrzenia ludności w wodę pitną. Ochrona tych wód realizowana jest między innymi przy wykorzystaniu sieci punktów monitorujących zarówno stan jakościowy, jak i ilościowy wód podziemnych. Na czym polega monitoring wód podziemnych?
Awaryjne pogorszenie jakości wód – czym dokładnie jest
Jak zdefiniować awaryjne pogorszenie jakości wód? W których przepisach szukać definicji?
Nr 213
Odpady w elektrowni wodnej – wątpliwości
W elektrowniach wodnych są tzw. kraty, które wychwytują płynącą moczarkę, by nie uszkodziła ona maszyn. Wiele elektrowni wodnych ma wątpliwości co do sposobu postępowania z moczarką kanadyjską. W przypadku wyciągnięcia moczarki z krat i wrzucenia z powrotem do wody po drugiej stronie elektrowni – czy należy ją traktować jako odpad? Druga opcja – moczarka nie zostanie fizycznie wyjęta z wody, ale z krat trafi specjalnym kanałem na drugą stronę elektrowni, pozostając ciągle w wodzie – czy to jest odpad?
Obliczanie opłat podwyższonych za niewłaściwe odprowadzanie ścieków
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska za naruszenie warunków korzystania ze środowiska określonych w pozwoleniu wodnoprawnym w zakresie odprowadzanych ścieków wymierza opłaty podwyższone (dawniej zwane karami) na podstawie art. 289, art. 290 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. W jaki sposób prawidłowo obliczyć wysokość takiej opłaty?
Nr 212
Jak odprowadzać ścieki do cudzych urządzeń zgodnie z prawem
Przedsiębiorstwo zamierza odprowadzać oczyszczone ścieki przemysłowe do urządzenia, które jest własnością innego podmiotu. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z prawem? O jakich obowiązkach musi pamiętać podmiot w zakresie odprowadzania ścieków z instalacji? Czy na takie działanie należy uzyskać pozwolenie wodnoprawne? Co w sytuacji, gdy podmioty (dostawca i odbiorca ścieków) posiadają pozwolenia zintegrowane?
Nr 211
Procedury postępowania w przypadku zgłoszenia awaryjnego pogorszenia jakości wód
Jakie są zasady postępowania w przypadku zgłoszenia zdarzeń awaryjnych, w tym poważnych awarii dotyczących zanieczyszczenia śródlądowych wód powierzchniowych lub zanieczyszczenia poziomów wodonośnych wód podziemnych?
Oczyszczalnia ścieków przy hotelu – kwestia pozwoleń
Obiekt hotelowo-gastronomiczny planuje wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków o przepustowości 7,5 m3 na dobę. Ścieki oczyszczone wprowadzane będą do rowu. Czy wymagana jest decyzja środowiskowa, pozwolenie wodnoprawne, a także zgłoszenie czy pozwolenie na budowę?
Nr 210
Warunki odprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
Wprowadzający ścieki do wód lub do ziemi są obowiązani zapewnić ochronę wód przed zanieczyszczeniem, w szczególności przez budowę i eksploatację urządzeń służących tej ochronie, a tam, gdzie jest to celowe, powtórne wykorzystanie oczyszczonych ścieków (art. 83 ust. 1 ustawy Prawo wodne). Obiekt budowlany lub zespół takich obiektów, których użytkowanie jest związane z wprowadzaniem ścieków do wód lub do ziemi, nie może być oddany do użytkowania, jeżeli nie zostały zapewnione warunki oczyszczenia ścieków wymagane przepisami ustawy oraz inne wymagania ochrony środowiska, zgodnie z art. 76 ustawy Prawo ochrony środowiska. Jakie warunki należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi?
Nr 209
Opłata za zmniejszenie retencji terenu a system kanalizacji otwartej lub zamkniętej
Jedną z przesłanek, która musi być spełniona, aby powstał obowiązek uiszczenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej jest funkcjonowanie nieruchomości na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Ustawa Prawo wodne nie zawiera jednak definicji takiego systemu. Czy indywidualny system odprowadzania wód opadowych niepołączony z siecią gminną spełnia kryteria systemu kanalizacji otwartej lub zamkniętej, o którym mowa w art. 269 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo wodne? Zagadnienie stało się przedmiotem jednego z rozstrzygnięć WSA w Szczecinie. Jak sąd wyjaśnił pojęcie systemu kanalizacji otwartej lub zamkniętej?
Karnoprawne skutki działania bez lub wbrew pozwoleniu wodnoprawnemu
Czym grozi nieprzestrzeganie lub brak decyzji – pozwolenia wodnoprawnego? Z jakimi negatywnymi konsekwencjami musi liczyć się podmiot, który nie wykonuje określonych w pozwoleniu wodnoprawnym obowiązków?
Nr 208
Odnawialne źródła energii – niewyczerpalne i przyjazne środowisku
Odnawialne źródła energii są alternatywą do tradycyjnych, nieodnawialnych, sukcesywnie wyczerpujących się źródeł energii, opartych na węglu kamiennym, brunatnym, ropie naftowej, benzynie czy gazie. Odnawialne źródła energii w skrócie określane jako OZE tworzą popularnie tzw. zieloną energię, niezagrożoną wyczerpaniem i mającą zdolność do szybkiego odnawiania. Na czym polega jej produkcja?
Konsekwencje wprowadzenia do cudzej kanalizacji ścieków bez pozwolenia
Jakie konsekwencje prawne grożą osobie, która wprowadza do kanalizacji obcego podmiotu ścieki przemysłowe zawierające substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, bez pozwolenia wodnoprawnego?
Nr 207
Energooszczędne budownictwo – przykłady rozwiązań
Budownictwo energooszczędne to już rzeczywistość. Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie nowoprojektowane budynki są zobligowane do spełnienia zaostrzonych wymagań dotyczących ich charakterystyki energetycznej. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości uzyskania pozwolenia na budowę.
Co warto wiedzieć o ujęciach wody?
Ujęcia wody to jedne z podstawowych urządzeń wodnych. Są to zazwyczaj zespoły urządzeń wraz z budowlami służącymi do pobierania wody dla wodociągów z ewentualnie wstępnym oczyszczeniem na poszczególnych urządzeniach stanowiących integralną część ujęcia (kraty, sita). Ujęcia wód dzieli się na rodzaje w zależności od miejsca poboru.
Nr 206
Pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków komunalnych
Wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi, jak każda usługa wodna, wymaga na gruncie Prawa wodnego (zgodnie z art. 389 pkt 1 ustawy – Prawo Wodne) uzyskania zgody wodnoprawnej w formie pozwolenia wodnoprawnego. Co powinno zawierać pozwolenie i jakie są istotne elementy treści pozwolenia na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi?
Pomiary odprowadzanych ścieków – co powinieneś wiedzieć
Przedsiębiorstwa odprowadzające ścieki do wód i ziemi są zobligowane do wykonywania badań jakości ścieków. Jak często pobierać próbki i jakie są sposoby ich pobierania? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Nr 205
Przyłączenie nieruchomości do sieci – organ musi zbadać techniczne możliwości
Obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej spoczywa na właścicielu tej nieruchomości. Obowiązku takiego nie mają właściciele nieruchomości, na których terenie znajduje się przydomowa oczyszczalnia ścieków. Co jednak w sytuacji, gdy sieć kanalizacyjna istnieje, ale nie ma technicznych możliwości przyłączenia się do niej? Czy w każdym przypadku, gdy sieć istnieje, a nie ma oczyszczalni ścieków organ może wydać decyzję nakazującą wykonanie przyłączenia?
Jak zainwestować w osady ściekowe
Dynamiczny rozwój terenów miejskich, a w związku z tym i budowy i rozbudowy sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych powoduje, że wytwarzane są coraz większe ilości komunalnych osadów ściekowych. Przedsiębiorcy, którzy decydują się zainwestować w instalacje do przetwarzania osadów ściekowych, aby na tym zarobić, mają do dyspozycji wiele pomysłów na strategie biznesowe. Jakie?
Nr 204
Czym jest ogród deszczowy
W dużych miastach realnym zagrożeniem staje się deficyt wody. Niezbędne jest więc zapewnienie odpowiedniego poziomu jej retencjonowania tak, aby minimalizować straty zasobów wodnych. Popularnym w ostatnim czasie rozwiązaniem jest ogród deszczowy – to proste rozwiązanie, pozwalające na ograniczenie spływu wód opadowych do kanalizacji. Czym dokładnie jest ogród deszczowy, czy jego utworzenie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Gdzie znajdziemy definicję ogrodu deszczowego?
Czy można dokonać zmian w pozwoleniu wodnoprawnym
Pozwolenie wodnoprawne to decyzja administracyjna, która upoważnia do szczególnego korzystania z wód oraz wykonywania urządzeń wodnych, na przykład wprowadzania ścieków do wód i ziemi. Czy można dokonać w niej zmian?
Nr 203
Woda do celów przeciwpożarowych – wymagania, problemy, rozwiązania
Aktualny trend w gospodarce światowej dotyczy racjonalnego wykorzystania naturalnych zasobów wody pitnej, które jak wszyscy wiemy są ograniczone i na wyczerpaniu. W poprzednich numerach biuletynu jeszcze pod nazwą „Nowe Prawo Wodne” kilka artykułów poświęciłam tematyce alternatywnych źródeł pozyskiwania wody, a także sposobów racjonalnego korzystania z niej. W dzisiejszym numerze zostanie omówiony bardzo ważny aspekt korzystania z wody jako podstawowego medium do gaszenia pożaru. Jednak w sytuacji awaryjnej trudno mówić o oszczędnym użyciu dostępnej wody, jeżeli „na szali” jest życie lub zdrowie ludzkie oraz dobra środowiska naturalnego czy dobra materialne środowiska antropologicznego.
Czym jest tzw. operat zespolony
W obiekcie fermy znajdują się dwie studnie głębinowe. Jedna posiada decyzję wodnoprawną, druga została obecnie wykonana, a operat i wniosek o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego jest w trakcie przygotowania. Czy uzyskanie pozwolenia na nową studnię kończy formalności, czy należy wykonać operat zespolony na ujęcie z dwóch studni? Każda ze studni jest osobno opomiarowana, ale całość idzie do jednej hydroforni.
Nr 202
Opłata podwyższona w przypadku awarii oczyszczalni ścieków
Każda awaria oczyszczalni może powodować odprowadzanie większej ilości ścieków do wód lub ziemi, w następstwie czego może zostać naliczona opłata podwyższona. Jak wygląda mechanizm naliczania tej opłaty i ile ona wyniesie?
Jakość wody pitnej – nowa dyrektywa UE
12 stycznia br. weszła w życie nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia. Zmiana przepisów służąca poprawie bezpieczeństwa i czystości wody oraz dostępu do wysokiej jakości wody pitnej to ustawodawczy rezultat europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Right2Water”, w ramach której zebrano ponad półtora miliona podpisów obywateli Wspólnoty Europejskiej. Jaki jest cel wprowadzenia nowej dyrektywy?
Nr 201
Wodociągi a burze i inne gwałtowne zjawiska atmosferyczne
Budowa i utrzymanie tak sieci wodociągowej jak i kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?
Nr 200
Zanieczyszczenia wód opadowych i możliwość ich wykorzystania
W ostatnich latach zmieniło się definiowanie deszczówki. Wody opadowe to nie ścieki – to wody będące skutkiem opadów atmosferycznych. Należy jednak pamiętać, że woda opadowa jest wodą zanieczyszczoną i różni się zasadniczo od wody wodociągowej pod względem jakościowym. Można ją wykorzystywać, ale nie w sposób całkowicie dowolny. A zatem jak?
Studzienki a sieć kanalizacyjna
Pytanie: Które przepisy zawierają definicję sieci kanalizacyjnej? Czy studzienki w drodze są częścią tej sieci? Jaka jest różnica między studzienką a przyłączem kanalizacyjnym?